Mitsubishi Motors, de op drie na grootste autofabrikant van Japan, zal zich naar verluidt aansluiten bij een alliantie tussen Honda Motor en Nissan Motor, waardoor een enorme autogroep ontstaat met een gecombineerde verkoop van meer dan 8 miljoen voertuigen.
Volgens het zakenblad Nikkei zal Mitsubishi Motors samenwerken met Honda en Nissan om de details van hun partnerschap af te ronden.
Standaardisatie van software voor in auto’s
De drie bedrijven zijn van plan om de software die auto’s bestuurt te standaardiseren, een stap die kan helpen om kosten te besparen en de efficiëntie te verbeteren. Mitsubishi Motors, dat voor 34 procent in handen is van Nissan, zal samenwerken met Honda en Nissan om de details van hun samenwerking af te ronden.
Nikkei meldde dat Mitsubishi Motors weigerde commentaar te geven op het rapport, terwijl functionarissen bij Nissan en Honda niet direct beschikbaar waren voor commentaar. Nissan, de op twee na grootste autoproducent van Japan, verliest gestaag marktaandeel in zijn twee grootste markten, de Verenigde Staten en China.
Competitie in elektrische voertuigen
De alliantie kan de Japanse autofabrikanten helpen om kosten te besparen en de strijd aan te gaan met de zware concurrentie op het gebied van elektrische voertuigen. Bedrijven als het Chinese BYD en Tesla hebben de EV-markt gedomineerd en Japanse merken proberen meer voet aan de grond te krijgen. In China, de grootste automarkt ter wereld, stonden Japanse merken voorheen sterk, maar nu moeten ze opboksen tegen binnenlandse autofabrikanten die hun productie snel hebben opgevoerd en consumenten hebben gewonnen met laaggeprijsde auto’s vol software.
Samenwerking tussen Honda, Nissan en Mitsubishi Motors zou hen kunnen helpen concurrerend te blijven op de EV-markt. De alliantie zou ook kunnen leiden tot een grotere focus op onderdelen voor elektrische voertuigen, omdat alle drie de bedrijven proberen meer voet aan de grond te krijgen in de wereldwijde markt voor auto’s die op batterijen rijden.
In maart zeiden Nissan en Honda dat ze een strategisch partnerschap overwogen voor de productie van EV-onderdelen. Nu Mitsubishi Motors zich bij de alliantie gaat aansluiten, is het waarschijnlijk dat we een grotere impuls zullen zien in de richting van standaardisatie en samenwerking in de markt voor elektrische voertuigen.
Deze stap kan belangrijke gevolgen hebben voor de auto-industrie als geheel, omdat de Japanse autofabrikanten zich willen aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden en concurrerend willen blijven met hun rivalen wereldwijd.
Belangrijkste punten
– Mitsubishi Motors sluit zich aan bij een alliantie tussen Honda en Nissan
– De drie bedrijven gaan software in voertuigen standaardiseren om kosten te besparen en de efficiëntie te verbeteren
– De alliantie kan de Japanse autofabrikanten helpen concurrerend te blijven op de markt voor elektrische voertuigen
Wil je toegang tot alle artikelen van Business AM, abonneer je dan hier!