Minister van Mobiliteit streeft naar effectiever spoornetwerk

Minister van Mobiliteit streeft naar effectiever spoornetwerk
VIRGINIE LEFOUR/BELGA MAG/AFP via Getty Images

Key takeaways

  • De federale minister van Mobiliteit wil het huidige spoornetwerk verfijnen en optimaliseren voor een effectiever en geïntegreerd systeem.
  • Crucke’s visie stelt een tweeledig systeem voor met een InterCity (IC) netwerk voor hogesnelheidsverbindingen en een regionaal netwerk dat dichtere diensten en vlotte verbindingen biedt.
  • Het spoorwegsysteem zou geïntegreerd moeten worden met andere vervoerswijzen, waaronder busnetwerken, trams, carpooldiensten en fietsinfrastructuur.

De visie van de federale minister

De federale minister van Mobiliteit, Jean-Luc Crucke, presenteerde zijn visie voor een modern en efficiënt spoorwegnet tijdens een parlementaire zitting op 13 maart.

Deze visie geeft voorrang aan een pragmatische aanpak om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van het openbaar vervoer. Het doel is niet om de dienstverlening te verminderen, maar eerder om het huidige spoornetwerk te verfijnen en te optimaliseren. Dit zal zorgen voor een effectiever en geïntegreerd systeem dat naadloos aansluit op andere vormen van vervoer.

Focus op passagiersstromen en stationsgebruik

De visie van Crucke is gefundeerd in concrete kaders, namelijk de Regeringsovereenkomst en de Dienstverleningsovereenkomst getekend met de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen). Deze overeenkomsten voorzien in duidelijke doelstellingen voor alle toekomstige wijzigingen aan het spoorwegnet, waaronder: analyse van de passagiersstromen, potentieel stationsgebruik, impact op de algemene snelheid en prestaties van het netwerk, integratie met andere transportopties en economische haalbaarheid.

Crucke pleit voor een geleidelijke en op samenwerking gebaseerde aanpak waarbij beslissingen gebaseerd zijn op grondige analyses en een voortdurende dialoog met belanghebbenden. Deze aanpak is gericht op het creëren van een gestructureerd spoornetwerk dat de mobiliteitsefficiëntie verbetert.

Een tweeledig systeem

Zijn visie stelt een tweeledig systeem voor: een InterCity (IC) netwerk voor hogesnelheidsverbindingen tussen grote steden met beperkte stops, en een regionaal netwerk (S- en L-lijnen) met een dichtere dienstverlening en vlotte aansluitingen op IC-treinen. Deze structuur zou de snelheid en betrouwbaarheid van langeafstandsreizen verbeteren terwijl de toegankelijkheid in alle regio’s behouden blijft. Het doel is om een evenwicht te vinden tussen netwerkprestaties en lokale dienstverlening, afgestemd op de werkelijke behoeften van de burgers.

Integratie van het spoorwegsysteem met andere vervoerswijzen

Verder benadrukt Crucke het belang van de integratie van het spoorwegsysteem met andere vervoerswijzen. Om een naadloze mobiliteit voor passagiers te garanderen, moeten stations functioneren als intermodale knooppunten die verbonden zijn met busnetwerken, trams, carpooldiensten en fietsinfrastructuur. Hij streeft naar nauwere samenwerking met regionale overheden om ervoor te zorgen dat openbaarvervoerssystemen effectief samenkomen rond strategisch belangrijke spoorwegknooppunten. Hij is van plan om zijn regionale tegenhangers te betrekken bij de komende CIM-mobiliteitsbijeenkomst om deze potentiële synergieën te onderzoeken.

Een ander belangrijk aspect van Crucke’s visie is het vereenvoudigen van tarieven voor verschillende vervoerswijzen. Hij is van plan om succesvolle modellen te onderzoeken, zoals het geïntegreerde ticketingsysteem in Zwitserland, waarmee passagiers gebruik kunnen maken van verschillende vervoersopties zonder extra kosten of administratieve rompslomp.

Uiteindelijke visie

Crucke ziet een spoorwegsysteem voor zich dat gekenmerkt wordt door efficiëntie, toegankelijkheid en intermodaliteit. Hij wil een constructieve dialoog met alle belanghebbenden op gang brengen om het spoorwegnet aan te passen aan toekomstige uitdagingen, met behoud van een hoogwaardige dienstverlening voor de burgers. Deze evolutie moet geleidelijk en collaboratief verlopen, en gepaard gaan met nauw overleg met regio’s en belanghebbenden. Het uiteindelijke doel is om elke burger in staat te stellen zich efficiënt en duurzaam te verplaatsen, waarbij het potentieel van de bestaande infrastructuur wordt gemaximaliseerd en de vooruitgang in vervoerstechnologie wordt omarmd.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

04:00