Terwijl korteafstandsvluchten al jaren onder vuur liggen, nam minister van Mobiliteit Lydia Peeters dinsdag het vliegtuig van Brussel naar Antwerpen, een afstand van zo’n 40 kilometer. ‘Ik wou extra aandacht voor de heropstart van regionale luchthavens’, verdedigt ze zich.
De vlucht van Lydia Peeters was eigenlijk een promostunt om het bedrijf van ondernemer Philippe Bodson in de verf te stellen. Met ASL Group wil die deze zomer toeristen naar Ibiza vliegen met privé-vliegtuigen.
Tijdens het evenement liet de minister ook weten dat de regionale luchthavens van Oostende, Antwerpen en Kortrijk ook nog kunnen rekenen op financiële steun uit het noodfonds van de coronacrisis. ‘Zakenvluchten zijn een essentiële pijler van onze regionale luchthavens, en dat wou ik met deze persvlucht extra in the picture brengen’, zegt minister Peeters in het Nieuwsblad.
Milieu-organisaties en collegapolitici staan op hun achterste poten. De kritiek is dat een beleidsmaker, gezien de klimaatcrisis, korteafstandsvluchten moet ontmoedigen en niet promoten. In veel landen wordt geïnvesteerd in verbindingen voor hogesnelheidstreinen om zakenreizen op te vangen, niet in regionale luchthavens.
Die zijn in ons land bovendien al jaren zwaar verlieslatend. De sector wordt kunstmatig in leven gehouden met subsidies. Milieu-organisaties zien die subsidies liever gaan naar duurzame investeringen dan naar een sector met een vermijdbare CO2-uitstoot.
Volgens de jaarrekeningen van 2015-2017 van de luchthavens van Oostende en Deurne blijkt dat ze in die periode een gezamenlijke omzet maakten van 17 miljoen euro. Daartegenover stonden in die periode 32 miljoen euro aan subsidies.