Millennials geven voorkeur aan synthetische diamant

Verwacht mag worden dat de millennials een belangrijke impact zullen hebben op de diamantindustrie. Dat hebben woordvoerders van belangrijke diamantairs al duidelijk gemaakt.

Daarbij wordt erop gewezen dat de millennials niet alleen technisch onderlegd zijn en zich vaak op sociale platformen bewegen, maar ook een groot belang hechten aan financiële voordelen, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De combinatie van deze twee laatste factoren laat volgens de diamantsector duidelijk uitschijnen dat vooral synthetische juwelen nog een belangrijke toekomst hebben. Op dit ogenblik is er sprake van een jaaromzet van 150 miljoen dollar, maar eind dit decennium zou dat al opgelopen zijn tot 1,05 miljard dollar. “Synthetische diamanten, die in het laboratorium worden vervaardigd, zijn niet alleen 20 procent goedkoper dan het natuurlijke product, maar worden ook niet geconfronteerd met een aantal ethische problemen waarmee de traditionele producenten worden geplaagd,” aldus de nieuwssite The Hustle.

Identiek

Er wordt daarbij opgemerkt dat de de traditionele diamant al geruime tijd onder druk staat, waarbij wordt aangegeven dat de waarde van het hoogste kwaliteitsniveau sinds het begin van de jaren negentig met 80 procent is teruggevallen. Anderzijds hebben studies uitgewezen dat 70 procent van de millennials in diamanten zijn geïnteresseerd, maar daarbij vaak vooral aandacht hebben voor alternatieven. Dat gegeven creëert volgens waarnemers de ideale omgeving voor de synthetische diamant. Daarbij wordt erop gewezen dat dit laboratorium-alternatief op geen enkele manier van de natuurlijke versie kan worden onderscheiden. Bovendien is de synthetische steen gevoelig goedkoper dan het originele product, maar er is ook geen verband met ethische problemen zoals conflictdiamanten. “Ook de diamanthandelaars beschouwen deze kunststenen als een echt product, aangezien ze dezelfde fysische als chemische eigenschappen hebben als hun originele alternatieven,” zegt The Hustle nog. De wereldwijde diamantsector realiseert op dit ogenblik een jaaromzet van 80 miljard dollar. (mah)