De Michelingids, in culinaire middens zowat het equivalent van wat de Bijbel voor de katholieke kerk betekent, strooide de voorbije jaren, zowel bij ons als elders, driftig met sterren. Die sterrenregen zal ook de volgende jaren het culinaire landschap blijven overspoelen. Het Franse bedrijf past zijn businessmodel aan.
Michelinster verhoogt ook de prijzen van nabijgelegen restaurants

Waarom is dit belangrijk?
De papieren Michelin-restaurantgids is sinds een jaar definitief verleden tijd. De sterbeoordelingen en alle commentaren zijn nu kosteloos beschikbaar op de Michelin-website. Het klassieke verdienmodel waarbij zo veel mogelijk boeken moeten worden verkocht, werd vervangen door een digitale app die reserveringen mogelijk maakt.In het nieuws. Michelin genereert nu inkomsten door restaurants te promoten. Objectieve kritieken zullen zeldzamer worden. aangezien Michelin zijn eigen markt nu ondersteunt met digitale marketing.
Zoom in. De Michelingids blijft ook 123 jaar na zijn oprichting een kracht die restaurants en chefs kan “maken” of “kraken”. Dat werd in 2017 bevestigd door Joël Robuchon, winnaar van 31 sterren, in een interview met Food & Wine:
- “Met één Michelinster krijg je ongeveer 20 procent meer omzet. Met twee sterren zie je ongeveer een toename van 40 procent in je omzet, en met drie sterren verdubbelt je zakenvolume.”
- Er is meer. Het financiële gewicht van de erkenning door Michelin is zo groot dat volgens een analyse uit 2006 niet alleen Parijse restaurants die een ster ontvingen hun prijzen met ongeveer 25 procent verhoogden, maar ook nabijgelegen restaurants werden aangemoedigd om hun prijzen met 5 procent tot 13 procent te verhogen.
