Key takeaways
- De omzet van Michelin daalde in de eerste zes maanden van 2025 met 3,4 procent.
- Het bedrijf staat voor uitdagingen in verband met de vertraging in de autosector en de Amerikaanse invoerrechten.
- Michelin is van plan om de effecten van de tarieven tegen te gaan door haar investeringen in de Verenigde Staten te verhogen.
Michelin, de Franse bandenfabrikant, zag zijn omzet in de eerste zes maanden van het jaar met 3,4 procent dalen. De daling, in lijn met de marktverwachtingen, werd verzacht door hogere verkoopprijzen ondanks een daling van het verkoopvolume. Dit meldt Reuters.
Bedrijfsprognoses en uitdagingen
Het bedrijf herbevestigde zijn eerdere jaarverwachtingen, ervan uitgaande dat de economische omstandigheden in de tweede helft van het jaar niet verder verslechteren. De activiteiten van Michelin blijven hinder ondervinden van een vertraging in de automobielsector, vooral in Europa.
Bovendien heeft het bedrijf, dat eind vorig jaar meer dan 23.500 mensen in dienst had in haar productielocaties in de Verenigde Staten en Canada, te kampen met de tarieven die de Amerikaanse regering sinds maart oplegt. Om de gevolgen van deze tarieven tegen te gaan, is Michelin van plan om haar investeringen in de Verenigde Staten te versnellen.
Invloed op verkoopcijfers
De omzet voor de eerste helft van het jaar bedroeg 13,03 miljard euro, een daling ten opzichte van 13,48 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Dit resultaat komt ongeveer overeen met de verwachte 13,08 miljard euro volgens de consensuscijfers van het bedrijf. De volumes daalden met 6,1 procent, wat vooral gevolgen had voor de verkoop van originele apparatuur.
De Amerikaanse tarieven zorgden voor een financiële last van ongeveer 65 miljoen euro in de eerste helft van het jaar. Michelin verwacht dat deze impact zal oplopen tot ongeveer 200 miljoen euro voor het hele jaar. (jv)

