Michael O’Leary (Ryanair) is in België, en hij geeft z’n ongezouten mening: “Als we onze groei beperken tot Charleroi, zal Wallonië een arme regio blijven”

Michael O’Leary (Ryanair) is in België, en hij geeft z’n ongezouten mening: “Als we onze groei beperken tot Charleroi, zal Wallonië een arme regio blijven”
Ryanair-CEO Michael O’Leary. (Getty Images)

Michael O’Leary, de baas van Ryanair, heeft opnieuw een bezoek gebracht aan de Europese Commissie in Brussel. En hij heeft er geen doekjes om gewonden om zijn ambitie te tonen om “de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld” te worden. Degene die in zijn weg gaat staan, zal worden buitengesloten, dat is de boodschap.

  • Michael O’Leary, twee keer met taart bekogeld in België, gaf meteen de toon aan voor het Berlaymont-gebouw. Hij kwam uit Dublin aan met twee Ierse gebakjes, en zo begon de baas van Ryanair zijn betoog met een vleugje humor: “Ze zijn veel beter dan de Belgische taartklucht die milieuactivisten me hebben laten proeven,” grapte hij, zo tekende La Libre op.
  • Over het algemeen is O’Leary tevreden over de cijfers van Ryanair in België, “dat een goede markt is”. En dat is begrijpelijk: met meer dan 10 miljoen vervoerde passagiers op de luchthavens van Charleroi en Zaventem, is Ryanair de grootste luchtvaartmaatschappij in België.
  • Maar de excentrieke Ier wil niet stoppen en waarschuwt Wallonië: “Als de luchthaven onze groei beperkt, zullen we elders naartoe gaan (…) en Wallonië zal arm blijven. Wij zijn een van de grootste buitenlandse investeerders in de regio.” Ryanair heeft onlangs zes nieuwe bestemmingen aangekondigd vanaf de luchthaven van Charleroi (Amman, Cork, Dubrovnik, Göteborg, Sarajevo en Tirana) en de aanvraag voor de nieuwe milieuvergunning, gepland voor 2025, is in behandeling.
  • Als het aan hem ligt, belooft O’Leary van Charleroi de grootste luchthaven van het land te maken. De schuld ligt bij de luchthaven van Zaventem, die een “ernstige fout heeft gemaakt door haar luchthaventarieven te verhogen”. De CEO benadrukt dat de luchthaven van Zaventem slechts 85 procent van haar bezoekersaantallen van vóór de coronapandemie haalt, “terwijl Charleroi op +139 procent staat”.
  • O’Leary dreigt ook met prijsstijgingen en vindt een nieuwe zondebok: “Als we niet kunnen uitbreiden in België, zullen de ticketprijzen automatisch stijgen, wat Brussels Airlines met haar hoge tarieven ten goede zal komen.”
  • Geluidsoverlast? Daar maakt O’Leary zich niet druk om. Als duizenden vliegtuigen na de avondklok van de luchthaven van Charleroi landen om 23.00 uur, “is het de schuld van de luchtverkeersleiders die te vaak staken“, volgens de Ier.
  • Een kans om België een trap na te geven, waarvan de stakingen “een beetje een nationale sport zijn”. “Jullie land staat net achter Frankrijk, op de tweede plaats,” voegt hij eraan toe. Maar hij verzekert dat “de stakingen van ons personeel in ieder geval een zeer gering effect hebben gehad op onze activiteiten.” (cv)
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.