Metaverse vindt weg naar de boerderij: Turkse boer gebruikt VR-bril om koeien meer melk te laten produceren

Mark Zuckerberg, de CEO van Meta (het bedrijf boven Facebook), liet ons vorig jaar kennismaken met het begrip metaverse. Intussen zijn verschillende technologiebedrijven bezig aan de ontwikkeling van hun eigen metaverse. In Turkije heeft een boer wel een zeer uitzonderlijke toepassing gevonden voor de metaverse: koeien een VR-bril opzetten om ze meer melk te laten produceren.

Metaverse was vorig jaar het begrip tijdens een presentatie waarin Zuckerberg de naamswijziging van zijn bedrijf voorstelde. Het bedrijf boven Facebook gaat sinds oktober 2021 door het leven als Meta. Ondertussen hebben verschillende techbedrijven de ontwikkeling van een metaverse opgenomen in hun businessplan. De metaverse verwijst naar een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers interactief kunnen rondkijken en interageren.

VR op de boerderij

Niet alleen de techbedrijven springen op de Metaverse-kar. Ook de meer traditionelere bedrijven zien brood in de digitale wereld. Zo heeft een Turkse boer een proefproject op poten gezet waarbij hij koeien een VR-bril opzet. Het doel: de dieren meer melk te laten produceren door ze door de bril naar een grasweide te laten kijken. Hij doet dat omdat de koeien tijdens de strenge wintermaanden op stal staan. Dat meldt het Turkse persbureau Anadolu Ajansi.

De boer Izzet Kocak verwijst naar zijn koeien als “cyberkoeien”. Hij hoopt dat zijn dieren door het VR-project gelukkiger zijn wanneer ze de stal niet kunnen verlaten.

Meer melkproductie

De VR-headsets werden naar verluidt eerst in Moskou getest voordat ze hun weg naar Turkije vonden. Ze werden ontwikkeld in coördinatie met dierenartsen om ervoor te zorgen dat er geen gezondheidsrisico’s waren voor de dieren. Kocak heeft de VR-apparaten tot nu toe op twee koeien gebruikt en de resultaten zijn volgens hem positief. In een reactie aan het Turkse persbureau zegt hij dat die koeien nu 27 liter melk per dagen produceren, tegenover 22 liter voorheen.

“Ze kijken naar een groene weide en dat geeft ze een emotionele boost”, legt Kocak uit. “Ze zijn minder gestrest.” De resultaten zijn blijkbaar zo positief dat Kocak zijn project verder wil uitbreiden. Hij plant om nog tien extra VR-brillen aan te schaffen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.