Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, geeft in een videoblog meer details over wat hij allemaal wil realiseren met de ontwikkeling van een metaverse. Zo wil hij gebruikers de kans geven om spullen te verkopen in de virtuele wereld. Hij heeft nu samen met enkele creators een proefproject op poten gezet.
Zuckerberg maakte er bij de naamswijziging van Facebook naar Meta geen geheim van: hij wil met zijn bedrijf volop inzetten op de ontwikkeling van een metaverse. Als onderdeel van dit project heeft Meta in december vorig jaar Horizon Worlds, het vroegere Facebook Horizon, gelanceerd in de Verenigde Staten en Canada. Het metaverseplatform is in die twee landen gratis beschikbaar voor meerderjarigen met een Oculus Quest, de VR-bril van Meta.
Virtuele voorwerpen verkopen
Horizon Worlds zal een belangrijke rol spelen bij de verdere ontwikkeling van het Metaverse. Zuckerberg gaat nu in die digitale wereld een proefproject lanceren, waarbij de gebruikers virtuele voorwerpen kunnen verkopen, gaande van sieraden voor een avatar tot een VIP-toegang voor exclusieve zones.
“De mogelijkheid om virtuele voorwerpen en een toegang tot dingen in de werelden te verkopen, is een nieuw onderdeel van het e-commerceverhaal”, merkt Zuckerberg op in een videoblog. Die video werd overigens opgenomen in de digitale wereld.
“We starten dit project met een handvol creators. We zullen zien hoe het gaat, maar ik stel me voor dat we het na verloop van tijd meer en meer gaan uitrollen”, aldus de CEO van Meta. “Hoe dan ook zetten we met dergelijke tools stappen richting onze langetermijnvisie, namelijk een metaverse waarin creators hun brood kunnen verdienen en mensen digitale goederen, diensten en ervaringen kunnen kopen.”
Volgens Zuckerberg gaat het Metaverse gepaard met tal van voordelen voor creatievelingen. “In de virtuele wereld gelden niet dezelfde beperkingen als in de echte wereld. Op die manier tillen we de creatieve mogelijkheden naar een nieuw niveau. We bieden voor de volgende generatie creators en bedrijven nieuwe kansen om hun passies na te jagen en geld te verdienen”, klinkt het.
Twee keer een vergoeding betalen
Meta zal een commissie krijgen voor elk voorwerp dat via het platform verkocht wordt. The Verge spreekt van een commissie van 25 procent, na aftrek van de vergoeding die de gebruikte appwinkel ook krijgt. Die vergoedingen kunnen weliswaar fors oplopen. Meta’s eigen Quest Store vraagt een vergoeding van 30 procent. Dat betekent dus dat de VR-gebruiker na de betaling van die commissies iets meer dan de helft van het verdiende bedrag in eigen zak kan steken (Meta neemt 25 procent van 70 procent in dit voorbeeld).
Meta treedt met het proefproject in de voetsporen van Roblox en Rec Room. Deze twee games bieden creatievelingen al de mogelijkheid om spullen te creëren en te verkopen in de virtuele wereld. Ook tal van andere bedrijven duiken de virtuele wereld in. Sony heeft eerder deze week bijvoorbeeld aangekondigd samen met Kirkbi, de familieholding achter de Deense Lego Group, 2 miljard dollar in Epic Games te investeren om “een kindvriendelijk metaverse” te ontwikkelen.
Meta lijkt nu dus ook tot het besef te komen dat er met virtuele eigendommen en spullen heel wat geld te verdienen valt. Citi Bank schat dat de metaverse-economie tegen 2030 tussen de 8 en 13 biljoen dollar kan waard zijn.
(mah)