Key takeaways
- Meta dreigt Facebook en Instagram in Nigeria stop te zetten vanwege hoge boetes en onrealistische wettelijke vereisten.
- Het bedrijf wordt geconfronteerd met een totale boete van meer dan 290 miljoen dollar van drie Nigeriaanse regelgevende instanties voor vermeende overtredingen van verschillende wetten en regels.
- Meta maakt zich zorgen over de eisen van de Nigeriaanse commissie voor gegevensbescherming, die het bedrijf “onrealistisch” vindt en een verkeerde interpretatie van de wetten op gegevensprivacy.
Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, dreigt zijn diensten in Nigeria op te schorten vanwege de hoge boetes en de naar eigen zeggen “onrealistische” wettelijke eisen van de Nigeriaanse autoriteiten. Vorig jaar hebben drie Nigeriaanse regelgevende instanties boetes van in totaal meer dan 290 miljoen dollar aan Meta voor vermeende overtredingen van verschillende wetten en regels.
- Meta’s recente poging om deze boetes aan te vechten bij het federale hooggerechtshof in Abuja was niet succesvol.
In een rechtszaak verklaarde het bedrijf dat het mogelijk gedwongen zou zijn om Facebook en Instagram uit Nigeria terug te trekken om mogelijke handhavingsacties tot een minimum te beperken. Hoewel Meta ook WhatsApp bezit, werd de berichtendienst niet genoemd in de verklaring. Het Hooggerechtshof heeft Meta tot eind juni de tijd gegeven om de boetes te betalen.
Meta vindt eisen “onrealistisch”
De grootste zorg van Meta ligt bij de NDPC, die het bedrijf beschuldigt van het verkeerd interpreteren van de wetten op gegevensprivacy. De commissie eist voorafgaande goedkeuring voor elke overdracht van persoonlijke gegevens uit Nigeria, een voorwaarde die Meta als “onrealistisch” beschouwt. De NDPC verplicht Meta ook om een pictogram aan te bieden dat linkt naar educatieve video’s over de risico’s van gegevensprivacy die gemaakt zijn in samenwerking met door de overheid goedgekeurde instellingen en non-profitorganisaties. Deze video’s moeten de gevaren van “manipulatieve en oneerlijke gegevensverwerking” benadrukken die Nigeriaanse gebruikers kunnen blootstellen aan gezondheids- en financiële risico’s.
- Facebook is het meest gebruikte sociale mediaplatform in Nigeria en is voor miljoenen mensen een belangrijk communicatiemiddel en nieuwsbron. Het speelt ook een cruciale rol voor talloze kleine bedrijven die online actief zijn in het land.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!