Key takeaways
- Verhoogde tarieven op auto’s die vanuit de Europese Unie in de Verenigde Staten worden geïmporteerd en belastingen op auto’s die naar China worden vervoerd, hebben een aanzienlijke impact op Mercedes.
- Mercedes heeft een kostenbesparingsprogramma gelanceerd met als doel 5 miljard euro per jaar te besparen tegen 2027, wat heeft geleid tot eenmalige uitgaven die een negatieve impact hebben gehad op de resultaten van het bedrijf.
- Mercedes richt zich op het toekomstige productassortiment met de volgende CLA, inclusief een elektrische variant voor de Chinese markt, en de nieuwe elektrische GLC om toekomstige groei te stimuleren.
Mercedes-Benz wordt geconfronteerd met een aantal uitdagingen die wegen op de winstgevendheid en de verkoop. De resultaten van de autofabrikant over het tweede kwartaal lieten een aanzienlijke daling van het nettoresultaat op jaarbasis zien, die grotendeels werd toegeschreven aan speciale uitgaven zoals herstructureringskosten en hogere tarieven.
Deze druk komt zowel van interne als externe factoren. Intern lanceerde Mercedes een kostenbesparingsprogramma met als doel 5 miljard euro per jaar te besparen tegen 2027, wat resulteerde in ontslagvergoedingen voor werknemers en de sluiting van een Argentijnse fabriek. Dit initiatief heeft geleid tot aanzienlijke eenmalige uitgaven, die een impact hebben gehad op de nettowinst van het bedrijf.
Tarieven en marktvertraging
Extern heeft de verhoging van de tarieven op auto’s die vanuit de EU in de VS worden geïmporteerd, de winstgevendheid van Mercedes aanzienlijk beïnvloed. Hoewel een recente overeenkomst tussen de EU en de VS deze tarieven heeft verlaagd, blijven ze 15 procent. Bovendien zijn er andere heffingen van toepassing op voertuigen die van de VS naar China worden vervoerd, wat cruciaal is voor modellen zoals de GLC.
Naast de douanerechten vormt de Chinese markt nog een ander obstakel. De verkoop van luxe auto’s is daar aanzienlijk gedaald. Deze vertraging zet vraagtekens bij de strategie van CEO Ola Källenius om Mercedes te positioneren als een toonaangevend luxemerk.
Strategie voor de toekomst
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, richt Mercedes zich op haar toekomstige productassortiment. De volgende CLA, die in 2026 op de markt komt en een elektrische variant bevat die speciaal voor de Chinese markt is ontworpen, is veelbelovend. Daarnaast wordt verwacht dat de nieuwe elektrische GLC een belangrijke bijdrage aan de verkoop zal leveren. Källenius onderstreepte het streven van Mercedes om haar volledige productportfolio tegen het einde van het decennium elektrisch te maken. (jov)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

