Mercedes-Benz ziet winst afnemen in het derde kwartaal door marktuitdagingen


Key takeaways

  • De nettowinst van Mercedes-Benz daalde naar 1,72 miljard euro, een aanzienlijke daling ten opzichte van de 3,7 miljard euro van vorig jaar.
  • De verkoop daalde met bijna 7 procent tot 34,5 miljard euro.
  • Het bedrijf verwacht dat de jaaromzet in 2024 iets lager zal zijn dan het voorgaande jaar.

Mercedes-Benz kondigde een aanzienlijke daling van de winst in het derde kwartaal aan en schreef de daling toe aan uitdagingen op de markt en hevige concurrentie, met name in China. De nettowinst bedroeg 1,72 miljard euro, een aanzienlijke daling ten opzichte van de 3,7 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Ook de omzet daalde aanzienlijk, met bijna 7 procent tot 34,5 miljard euro. Deze daling werd voornamelijk veroorzaakt door een daling van 3 procent in het aantal afgeleverde auto’s wereldwijd, waarbij de verkoop in China met 13 procent daalde.

Wereldwijd daalde de verkoop van de meest winstgevende luxewagens van Mercedes-Benz met 12 procent. De Chief Financial Officer van het bedrijf, Harald Wilhelm, erkende dat de winst achterbleef op de verwachtingen. Duitse autofabrikanten, waaronder Mercedes-Benz, ondervinden grote problemen in China, een cruciale markt voor hen. Deze strijd komt voort uit de huidige economische instabiliteit in China en de toenemende concurrentie van lokale autofabrikanten.

Uitdagingen voor Mercedes

Vooruitkijkend verwacht Mercedes-Benz dat de jaaromzet in 2024 iets lager zal zijn dan het jaar ervoor. Ze voorspellen dat de verkopen in het vierde kwartaal op hetzelfde niveau zullen blijven als in het derde kwartaal. Het bedrijf heeft zijn jaarvooruitzichten in het derde kwartaal al twee keer bijgesteld en verwacht nu een bedrijfsresultaat dat aanzienlijk onder het niveau van vorig jaar zal liggen. Deze uitdagende situatie weerspiegelt de bredere problemen waarmee Europese autofabrikanten te maken hebben, die worstelen met hoge productiekosten, een trage overgang naar elektrische voertuigen en aanhoudende uitdagingen in China.

Toegevoegde druk

De Europese Unie staat op het punt om hogere tarieven te heffen op geïmporteerde elektrische auto’s uit China. Deze ontwikkeling is vooral zorgwekkend voor Duitse autofabrikanten, die aanzienlijke investeringen hebben in China en vergeldingsmaatregelen vrezen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.