Mercedes-Benz zal niet deelnemen aan prijzenoorlog in China


Key takeaways

  • Mercedes-Benz’ CEO Ola Källenius heeft aangekondigd dat het bedrijf niet zal deelnemen aan een prijzenoorlog om de verkoop te verhogen, ondanks de concurrentiedruk.
  • De nieuwe elektrische GLC SUV zal het naar verwachting goed doen op de Chinese markt dankzij de geavanceerde functies en het ruime interieur.
  • Mercedes blijft vertrouwen in zijn EV-technologie en is actief op zoek naar manieren om de productiekosten te verlagen door samen te werken met zijn Chinese ontwikkelingsteam.

Ondanks de hevige concurrentie op de Chinese markt kondigde Mercedes-Benz CEO Ola Källenius aan dat het bedrijf geen prijzenoorlog zou beginnen om de verkoop te stimuleren. Källenius verklaarde de beslissing vlak voor het begin van de IAA in München en zei dat Mercedes haar strategie van premium prijzen voor haar voertuigen zou handhaven.

Dalende verkoop

Mercedes heeft te maken met dalende verkoopcijfers in China, vooral omdat de EQ-serie van elektrische voertuigen niet aan de verwachtingen voldoet. Chinese concurrenten bieden lagere prijzen en vaak technologisch geavanceerde functies in hun elektrische auto’s, waardoor gevestigde merken zoals Mercedes onder druk komen te staan.

Om het verloren terrein terug te winnen, denkt Källenius dat de nieuwe GLC elektrische SUV een hit zal zijn in China. Het model beschikt over hightech-uitrusting, waaronder een groot scherm, en veel binnenruimte. Hoewel de prijs iets hoger is dan die van zijn rivalen, zegt Källenius dat hij bestaande klanten niet van zich zal vervreemden.

Vertrouwen in elektrische voertuigtechnologie

Markus Schäfer, Chief Technology Officer bij Mercedes, erkende de concurrentie in China, maar sprak zijn vertrouwen uit in de technologie van het bedrijf voor elektrische voertuigen. Hij verwees naar hun leidende positie in deze sector en de voortdurende inspanningen om de productiekosten te verlagen door samenwerking met hun Chinese ontwikkelingsteam.

Naast China staat Mercedes ook voor uitdagingen door het Amerikaanse handelsbeleid. Källenius hoopt op een verlaging van de Amerikaanse invoerrechten, die momenteel 27,5 procent bedragen, om het concurrentievermogen van Mercedes op de Amerikaanse markt te verbeteren. (uv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.