Mercedes-Benz ziet verkoop dalen door impact van wereldwijde tarieven


Key takeaways

  • De verkopen van Mercedes-Benz zijn in het tweede kwartaal van 2025 met 9 procent gedaald.
  • Nieuwe wereldwijde tarieven hebben een negatief effect gehad op belangrijke markten zoals de VS en China.
  • Mercedes-Benz heeft de leveringen aan dealers strategisch verminderd om zich aan te passen aan deze tariefgerelateerde veranderingen.

Mercedes-Benz Group rapporteerde een daling van 9 procent in de wereldwijde verkoop van voertuigen in het tweede kwartaal van 2025. Het bedrijf wijt de daling aan de impact van wereldwijde tariefmaatregelen, die belangrijke markten zoals de VS en China zwaar troffen.

Om zich aan deze prijsveranderingen aan te passen, heeft Mercedes-Benz bewust de leveringen aan dealers verminderd. Deze strategische beslissing had vooral gevolgen voor de verkoop van personenauto’s op de grootste internationale markten.

Invloed op regionale verkopen

China, de grootste markt van Mercedes-Benz, zag de verkoop met 19 procent dalen, met slechts 140.400 verkochte eenheden. Ook de verkoop in de VS daalde met 12 procent tot 74.600 eenheden. De verkoop van lichte bedrijfswagens vertraagde ook en daalde met 10 procent tot 93.400 eenheden. Ook het segment van elektrische voertuigen werd niet gespaard door de wereldwijde trend, met een verkoopdaling van 18 procent tot 41.900 eenheden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Ondanks de wereldwijde uitdagingen, rapporteerde Mercedes-Benz positieve resultaten in Europa en Duitsland. De verkopen stegen met respectievelijk 7 procent en 1 procent. (uv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.