Dit zijn de meest misleidende voedselproducten in de supermarkt

Veel voedselproducenten hebben de voorbije jaren de prijzen fors opgetrokken. Ze zagen zich genoodzaakt om dat te doen door onder meer de hoge energieprijzen. Al communiceert niet iedereen even transparant over de prijswijzigingen. Sommige fabrikanten passen in alle stilte de samenstelling van hun producten aan om de kosten te drukken. De Nederlandse voedselwaakhond Foodwatch stelt elk jaar een lijst samen van de meest misleidende producten in de supermarkt. Dit zijn de “winnaars” van dit 2024.


Key takeaways

  • Sommige voedselproducenten maken zich schuldig aan beknibbelflatie.
  • Foodwatch stelde daarom een lijst samen van de meest misleidende producten in de supermarkt.
  • De diepgevroren fishsticks van Albert Heijn staan bovenaan die rangschikking. De winkelketen heeft de hoeveelheid koolvis in dat product verlaagd van 75 procent naar 55 procent.

Duiding: Wat is beknibbelflatie?

  • Niet alle fabrikanten reageren op de stijgende kosten door het prijskaartje van hun voedselproducten te verhogen. Sommige merken passen de samenstelling van hun producten aan. Ze kiezen bijvoorbeeld voor goedkopere ingrediënten, of gaan bepaalde bestanddelen minder gebruiken.
    • Zo ontdekte de Nederlandse Consumentenbond bijvoorbeeld dat het aandeel olijfolie in ‘Bertolli pesto rosso’ is gezakt van 10 naar 4 procent.
  • Dat is niet hetzelfde als krimpflatie, waarbij de producenten simpelweg de verpakkingen kleiner maken.

Minder vis in fishsticks

In het nieuws: Foodwatch heeft nu een lijst samengesteld van de meest misleidende voedselproducten in de supermarkt.

  • De diepgevroren fishsticks van Albert Heijn staan bovenaan de lijst. De keten heeft de hoeveelheid koolvis in dat product verlaagd van 75 procent naar 55 procent. Om het gewicht per stuk op 100 gram te houden, werd de korst dikker gemaakt.
    • Volgens Albert Heijen is er geen sprake van beknibbelflatie omdat het recept van de fishsticks vijf jaar geleden al werd aangepast. Dat staat ook zo op het etiket. Volgens Foodwatch wordt die wijziging niet duidelijk genoeg vermeld.
  • Op plaats twee staan de chocoladekoekjes van Milka. Het bekende koekjesmerk is een onderdeel van fabrikant Mondelez. Die heeft bij de productie van de koekjes zonnebloemolie vervangen door palmolie. “Palmolie is goedkoper, maar ongezonder en minder duurzaam”, klinkt het.
  • De koffiecups van Nescafé Farmers Origin India vervolledigen de top drie van misleidende producten. In die capsules zit er minder koffie. Daarenboven gebruikt Nescafé goedkopere bonen om de koffie te maken.

Duiding: Mogen fabrikanten zomaar de samenstelling van hun voedselproducten wijzigen zonder daar duidelijk over te communiceren?

  • “Ze zijn niet verplicht om erover te communiceren – tenzij producten worden vervangen die allergieën kunnen veroorzaken. Veranderen ze bijvoorbeeld olijfolie in een olie op basis van noten, dan moeten ze de consument op de hoogte brengen, anders kan dit problemen opleveren”, verduidelijkte Laura Claeys van de Belgische consumentenorganisatie Testaankoop eerder dit jaar in een gesprek met VRT NWS.

De feestdagen zijn hier! En daarom willen we onze trouwe lezers verwennen. We maken de (nieuwe) betalende bijdrages op onze site tijdelijk gratis. Op die manier kan je meteen ook kennismaken met ons premium-aanbod. Wil je na de eindejaarsperiode blijven genieten van ons premium-aanbod? Sluit dan nu een abonnement af en geniet van een tijdelijke korting.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.