Marktwaarde Coca-Cola daalt met 4 miljard dollar na persconferentie Ronaldo op EK

De frisdrankenproducent Coca-Cola was niet te spreken over het moment waarop de Portugese sterspeler Cristiano Ronaldo twee flesjes Cola wegzette alvorens hij aan zijn persconferentie begon. De impact van die actie was ook voelbaar op de beurzen. De marktwaarde van Coca-Cola daalde kort na de persconferentie met 4 miljard dollar.

De nationale voetbalploeg van Portugal kon op de valreep nog een overwinning in de wacht slepen tijdens haar eerste EK-wedstrijd. Ronaldo en zijn kompanen hebben tijdens de laatste tien minuten van de wedstrijd maar liefst drie goals gemaakt tegen Hongarije. In aanloop naar die zenuwslopende wedstrijd was er een persconferentie met onder meer de sterspeler.

Beursverlies voor Coca-Cola

De Portugese voetbalspeler liet zich voor de start van de conferentie al meteen opmerken. Alvorens de journalisten hem vragen konden stellen, zette hij twee flesjes Cola uit het zicht van de camera’s. Meteen daarna plaatste hij een flesje water in de kijker. Die geste werd niet gesmaakt door Coca-Cola, een officiële EK-sponsor. In een verklaring achteraf liet het bedrijf weten dat ‘iedereen vrij is om te drinken wat ze willen’.

Hoe dan ook heeft de actie vergaande financiële gevolgen voor de frisdrankenproducent. Kort na de actie van Ronaldo zakte het aandeel van 56,17 naar 55,22 dollar. Dat was een daling van 1,6 procent. Coca-Cola zag daardoor 4 miljard dollar van zijn marktwaarde in rook opgaan. De marktwaarde bedraagt nu zo’n 238 miljard dollar.

Ronaldo heeft ook andere spelers geïnspireerd om soortgelijke acties te doen. De Franse voetballer Paul Pogba heeft namelijk hetzelfde gedaan met een flesje Heineken na de match tegen Duitsland. De impact van die actie was niet meteen voelbaar op de beurzen. Het aandeel van de Nederlandse bierbrouwer noteert in vergelijking met dinsdagochtend 0,9 procent in de plus.

(am)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.