‘LVMH’ of ‘Louis Vuitton Moët Hennessy’ is een Franse bedrijvengroep die zich voornamelijk toespitst op de markt van luxegoederen. In 1987 kwam er een fusie tussen modebedrijf ‘Louis Vuitton’ en drankenproducent ‘Moët Hennessy’.
De merken van de groep worden door het bedrijf ‘huizen’ (maisons) genoemd. Zo zijn er modehuizen, champagnehuizen en nog veel meer. In vele gevallen gaat de geschiedenis van de huizen enkele eeuwen terug in de tijd, al zijn er ook merken opgericht in de laatste decennia.
Producten en merken van LVMH zijn onder te verdelen in volgende categorieën:
- Wijnen en dranken: hier zijn enkele bekende wijn- en champagnemerken te vinden zoals ‘Moët & Chandon’, ‘Veuve Clicquot’ en ‘Krug’. Naast wijnen zitten er ook sterkedranken in het gamma: Cognac van ‘Hennessy’ en wodka van ‘Belvedère’ bijvoorbeeld. In totaal zijn er 26 huizen in deze categorie.
- Mode en Lederwaren zoals de bekende tassen van ‘Louis Vuitton’ en mode van ‘Christian Dior’ of ‘Givenchy’.
- Parfums en Cosmetica, maar ook producten voor huidverzorging. Merken in deze categorie zijn onder andere ‘ Guerlain’, ‘KVD Beauty’ en ‘Make Up For Ever’
- Horloges en Juwelen: Recent kwam het juwelenmerk ‘Tiffany & Co.’ in handen van de groep. Horloges van ‘Tag Heuer’ en ‘Hublot’ vind je ook in deze divisie van LVMH.
- ‘Selective Retailing’ is een verzamelnaam voor enkele winkelcomplexen die de groep uitbaat. Zo is er het Parijse ‘Le Bon Marché Rive Gauche’ en ‘La Grande Epicerie de Paris’.
- Andere activiteiten van de groep zijn ook zeer divers. Zo heb je enkele Franse mediabedrijven, bijvoorbeeld ‘Le Parisien’, ‘Les Echos’ en ‘Radio Classique’. Daarnaast vind je bedrijven in de toeristische sector zoals de hotelgroep ‘Cheval Blanc’. Ben je geïnteresseerd in jachten, dan kan je terecht bij de Nederlandse schepenbouwer ‘Royal Van Lent’.
LVMH is wereldwijd aanwezig, al zijn de belangrijkste afzetmarkten momenteel respectievelijk: Azië, de VS en Europa.
Eén blik op de aandeelhoudersstructuur toont meteen de grote invloed van de familie ‘Arnault’, met als kopstuk ‘Bernard Arnault’: de CEO en rijkste man in Frankrijk. LVMH is het resultaat van de vele investeringen en overnames van de familiegroep. De familie heeft nog steeds bijna de helft van de aandelen in handen en bezit de meerderheid van de stemrechten.
Verdienmodellen
- Productie en verkoop luxeproducten
- Retailactiviteiten
- Media