Lotus Bakeries

Lotus Bakeries is een Belgisch bedrijf, actief in de productie van koekjes, gebak en andere snacks. Velen zullen de merknaam meteen associëren met de ‘Biscoffspeculooskoekjes. Met dat product wist de onderneming namelijk een enorme groei te realiseren sinds de oprichting in 1932. Door uitbreidingen via nieuwe producten en overnames, zijn de huidige activiteiten grofweg op te delen in vier categorieën

  1. Het ‘Lotus Biscoff’ gamma: het succesvolle product neemt nog steeds een belangrijke plaats in. De naam is een samentrekking van ‘Biscuit’ en ‘Coffee’, omdat die combinatie volgens Lotus ideaal is om optimaal te genieten van het koekje. Er zijn al vele andere producten op basis van Biscoff zoals ijs, chocolade en een smeerpasta. Niet alleen in Europa valt Biscoff in de smaak, maar ook in de VS en Azië.
  • Natural Foods’ is een divisie binnen de onderneming die zich focust op snacks met natuurlijke ingrediënten. Zo zijn er granenrepen van ‘Nakd’ en ‘TREK’, ‘Fruit Rolls’ van het merk ‘BEAR’ en snacks voor kinderen onder de merknaam ‘Kiddylicious’.
  • Local Heroes’ zijn producten die lokaal heel populair zijn in verschillende Europese landen. Voorbeelden zijn ‘Suzy Wafels’, peperkoek van ‘Snelle Jelle’ en Zweedse ‘Pepparkakor’-producten van het merk ‘Annas’
  • Een laatste activiteit van Lotus is het investeren in startende bedrijven via hun investeringsfonds ‘FF2032’ ofwel ‘Fast Forward 2032’. De nadruk ligt op innovatieve producten binnen de voedingsindustrie. Denk daarbij aan veganistische, glutenvrije en allergeenvriendelijke producten.

Het bedrijf is nog steeds voor de helft in handen van de families Boone en Stevens via een stichting: ‘STAK’ of ‘Stichting Administratiekantoor van Aandelen Lotus Bakeries’. Ook meer dan de helft van de stemrechten is in het bezit van de organisatie, dus je kan zeker spreken van een familiebedrijf.

Verdienmodellen

  • Productie en verkoop van voedingsproducten
  • Investeringen in startende voedingsbedrijven
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.