KPN is een gevestigde waarde in Nederland, met een lange geschiedenis en expertise in communicatie. Het bedrijf werd officieel opgericht in 1752 als een postdienst, genaamd ‘Statenpost’. Later groeide het uit tot het ‘Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie’ (PTT). De huidige naam ontstond in 1989 en staat voor ‘Koninklijke PTT Nederland’ (KPN).
KPN is de Nederlandse marktleider in telecommunicatie en ook als IT-aanbieder. De onderneming biedt vaste en mobiele netwerken aan voor telefonie, breedband en televisie. Ze heeft zowel particuliere als zakelijke klanten. Ook externe telecombedrijven kunnen toegang krijgen tot de netwerken van KPN, als partner.
Verder helpt KPN kmo’s en grote ondernemingen bij hun digitale transformatie. Dat doet de firma met oplossingen op het gebied van connectiviteit en IT-diensten, zoals Clouddiensten en cyberbeveiliging. Tenslotte verkoopt de onderneming ook telefoontoestellen, smartphones, randapparatuur en softwarelicenties.
Haar producten en diensten verdeelt KPN onder in verschillende merken zoals:
- KPN: Het moederbedrijf en marktleider in internet, telefonie en televisie voor particuliere en zakelijke gebruikers.
- XS4ALL: Internet voor klanten die nood hebben aan de hoogste kwaliteit en snelheid, zoals de gezondheidszorg. Beveiliging van digitale gegevens krijgt daarbij extra aandacht.
- Simyo: Bij Simyo kunnen klanten hun eigen abonnement samenstellen. De doelgroep is dus een klant die exact weet wat hij wil. De telefoonabonnementen kunnen zelfs elke maand gratis aangepast worden.
- KPN Security zorgt ervoor dat klanten met een gerust hart gebruik kunnen maken van alle digitale mogelijkheden.
- Ortel Mobile: Via het KPN netwerk biedt Ortel Mobile prepaid kaarten aan om voordelig te bellen.
- Cam IT Solutions is gespecialiseerd in gecentraliseerd beheer van bedrijfsapplicaties, vanuit een Cloud-platform. Gelijkaardig aan Salesforce wordt het systeem continu beheerd en is het constant in ontwikkeling.
- Solcon biedt internet aan bij consumenten en kmo’s.
- Inspark heeft een team van experten op vlak van de Cloud, meer specifiek: ‘Microsoft Clouddiensten.’ Het dochterbedrijf helpt zakelijke klanten op weg met die Cloudtoepassingen. Zo kunnen ze sneller groeien en efficiënter werken.
- KPN Partner Network: Hier vallen alle indirecte verkopen onder, via samenwerkingen met ‘Mobile Virtual Network Operators’ (MVNO’s). Die bedrijven verkopen onder hun eigen merknaam producten, die steunen op het bestaande netwerk van KPN. In ruil voor het gebruik betalen MVNO’s een vergoeding.
Verdienmodellen
- Verkoop abonnementen en hardware
- IT-Diensten
- Partnerschappen met MVNO’s