Baidu

Het Chinese technologiebedrijf ‘Baidu’ is de grootste zoekmachine in China. Daarom krijgt het bedrijf vaak de stempel van het ‘Chinese Google’. Bekijk je de activiteiten van de onderneming van dichterbij, dan zie je zeker gelijkenissen tussen de twee, maar ook heel wat verschillen.

Sinds 2010 experimenteert Baidu al met de technologie van Artificiële Intelligentie of ‘AI’. De technologie is dan ook verweven in zowat elk product uit de corebusiness bij Baidu. De naam voor alle hoofdactiviteiten is ‘Baidu Core’. Enkele voorbeelden van het gamma zijn:

  • De Baidu app: een zoekmachine met meer dan een half miljard maandelijkse gebruikers. Naast zoekopdrachten werkt de app ook met ‘feeds’; een verzameling voorgestelde berichten op maat van de gebruiker. Via een AI-algoritme bepaalt de app welke inhoud best past bij een gebruiker.
  • Quanmin: een soort sociale mediaplatform voor het delen van korte (muziek)video’s. Opnieuw werkt een AI-algoritme achter de schermen om video’s te selecteren, naargelang de interesses van een gebruiker. Je zou de app met ‘TikTok’ kunnen vergelijken.
  • Baidu Wiki’, ‘Baidu Knows’, ‘Baidu Experience’ en ‘Baidu Post’ zijn allemaal apps voor het delen van kennis en voor discussies.
  • Baidu Maps is een navigatie-app, vergelijkbaar met ‘Waze’ of ‘Google Maps’
  • Andere apps en diensten

Met een enorm bereik via al haar apps, is het niet verbazend dat Baidu ook marketingdiensten aanbiedt. Bedrijven kunnen adverteren op de vele apps en platformen van de technologiereus, tegen vergoeding. Ook analyse van de behoeften van gebruikers en klantrelatiebeheer zijn mogelijk via een Cloudplatform.

Voor bedrijven die Artificiële Intelligentie willen inschakelen voor het optimaliseren van beslissingen en producten is er een groot aanbod gratis diensten via ‘Baidu AI Solutions’.

In de wereld van zelfrijdende wagens is Baidu ook terug te vinden met ‘Apollo’. Dat is de autonome autobesturingssoftware. Na het maken van de software besloot het bedrijf ook zelf elektrische wagens te ontwikkelen, in samenwerking met de Chinese autofabrikant Geely. De joint-venture kreeg de naam ‘Jidu’ en zal vanaf 2023 auto’s produceren. In de tussentijd loopt er ook een project in enkele grote steden met ‘robotaxi’s’, dat zijn volledig zelfrijdende taxi’s. Op dit moment is er nog steeds een persoon aanwezig achter het stuur van zo’n taxi, voor de veiligheid, maar dat zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen, wanneer de technologie zichzelf voldoende heeft bewezen.

Een hele resem aan hoofdactiviteiten dus, maar het houdt daar niet bij op. Als nevenactiviteit heeft Baidu ook een participatie in het mediabedrijf iQIYI. Je vindt dat bedrijf trouwens ook op de beurs als afzonderlijk aandeel. Het platform biedt zowel professioneel geregisseerde films en series, maar ook video’s van gebruikers, zoals de website ‘YouTube’. Sommige video’s zijn gratis te bekijken en andere zijn dan weer betalend. In de laatste maanden doet het gerucht de ronde dat Baidu haar participatie in iQIYI zou verkopen, om zich meer te concentreren op haar kernactiviteiten.

Verdienmodellen

  • Advertentiediensten
  • AI-diensten
  • Betalende media (streamingplatform iQIYI)
  • Softwarelicenties
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.