American Airlines Group

De naam ‘American Airlines Group’ (of ‘AAG’) laat niet veel aan de verbeelding over. De Amerikaanse holding bevat het hoofdmerk ‘American Airlines’ en nog enkele andere luchtvaartmaatschappijen. Hoewel de groep pas in 1982 ontstond, bestaat American Airlines zelf al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw. De huidige vorm van het bedrijf kwam er door diverse overnames van kleinere spelers in de sector.

Luchtvaartactiviteiten

Naast American Airlines is de groep ook eigenaar van drie andere, kleinere maatschappijen in de VS: ‘Envoy Aviation Group’, ‘PSA Airlines’ en ‘Piedmont Airlines’. De dochterbedrijven zijn er voor regionale vluchten, binnen minder dichtbevolkte gebieden. Om een vlotte organisatie te bevorderen van de regionale vluchten creëerde het management ‘American Eagle’. De samenwerking bestaat uit de drie eigen maatschappijen, maar maakt ook gebruik van drie externe aanbieders: ‘Mesa’, ‘Republic’ en ‘SkyWest’. Alle verkopen van American Eagle verlopen via de American Airlines Group. De externe firma’s krijgen daarbij een vergoeding voor hun diensten binnen de samenwerking.

De regionale samenwerking is zeker niet de enige. AAG is ook één van de stichtende leden van een wereldwijde coöperatie met 14 luchtvaartbedrijven: ‘the oneworld alliance’. Door allerlei complexe en beperkende wetgevingen in de internationale luchtvaart is zo’n samenwerking zeker voordelig. Ze laat namelijk toe om sommige wettelijke beperkingen te omzeilen, maar bevordert ook de dienstverlening voor de klanten.

Sommige activiteiten van de groep verlopen via ‘Joint-Ventures’. Dat zijn in dit geval ondernemingen waarin twee of meerdere luchtvaartmaatschappijen samen aandeelhouder zijn. Opnieuw ligt het voordeel in een vlotte dienstregeling, het delen van kosten, optimaal benutten van vliegtuigcapaciteit en vermijden van wettelijke restricties. In totaal zijn er drie actieve Joint-Ventures:

  1. Een trans-Atlantisch samenwerkingsverband met ‘British Airways’, ‘Finnair’ en ‘Iberia’.
  2. De trans-Pacifische Joint-Venture met ‘Japan Airlines’
  3. Voor de connecties naar Australië en Nieuw-Zeeland is er een gezamenlijke vennootschap met ‘Qantas’.

Een verborgen goudmijntje

Het getrouwheidsprogrammaAAdvantage’ is zeker ook een belangrijk verdienmodel, naast de ticketverkopen. Klanten kunnen gratis deelnemen aan het programma om punten te verdienen, in de vorm van ‘miles’. Je kan de punten inwisselen voor allerlei ‘beloningen’: gratis vluchten, een upgrade naar eerste klasse, overnachtingen in hotels en nog veel meer. Punten verzamelen kan dan weer door vliegtickets te boeken bij American Airlines en andere partnermaatschappijen, bijvoorbeeld de maatschappijen binnen ‘the oneworld alliance’.

Het gaat echter nog verder dan alleen vluchten boeken: ook door aankopen bij andere partners kan je punten verdienen. Denk aan supermarkten, hotels, tankstations en autoverhuurbedrijven. Er is zelfs een samenwerking met de bank ‘Citi’, waarbij je een kredietkaart van American Airlines kan verkrijgen. Het gebruik van de kaart levert je eveneens punten op. AAG verdient knap aan haar partners. Die betalen namelijk om een deel te mogen uitmaken van het partnernetwerk: klanten zullen soms speciaal naar bepaalde winkels gaan om punten te verzamelen, wat bevorderlijk is voor de zaken van de partners.

Verdienmodellen

  • Verkoop vliegtickets en upgrades
  • Verkoop van consumentenproducten ‘in-flight’
  • Goederentransport
  • Getrouwheidsprogramma
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20