Amazon

In enkele decennia tijd groeide het technologiebedrijf ‘Amazon’ uit tot één van de grootste beursgenoteerde bedrijven ter wereld. In 1994 begon het bedrijf als een online-verkoopplatform voor boeken, maar vandaag houdt het bedrijf zich bezig met een enorme waaier producten en diensten. Grofweg kan je Amazon opdelen in 5 activiteiten.

Een eerste kernactiviteit is het uitbaten van webwinkels. Amazon begon ooit als online-winkel, dus het verbaast niet dat die activiteit is blijven groeien. Via Amazon.com (en varianten wereldwijd) verkoopt het bedrijf eigen producten online, maar derde partijen kunnen evengoed het platform gebruiken. In ruil voor een commissie op verkopen, kunnen bedrijven producten aanbieden op de website van de Tech-gigant. Het houdt niet op bij online-winkels. Klanten kunnen in de VS ook terecht in fysieke, ‘brick-and-mortar’ winkels zoals ‘Amazon Fresh’, ‘Whole Foods’ en enkele andere namen.

Als tweede op de lijst zijn er de Amazon-producten, gecentreerd rond het digitale thema. Er zijn heel wat domotica-producten in de aanbieding. Zo is er bijvoorbeeld Amazon ‘Alexa’: een stemgestuurde computer en Amazon ‘Blink’: een videobeveiligingssysteem. Naast domotica zijn er ook producten als de ‘Kindle’ (een tablet) en de ‘Halo’ (een fitness-armband).

In sommige gebieden kunnen klanten ook diensten inschakelen, éénmalig of in abonnementsvorm. Levering van medicijnen op voorschrift, boodschappen en andere producten behoren tot de mogelijkheden. Eventueel kan je zelfs een abonnement nemen op ‘Prime’: een ledenpakket met heel wat extra’s en voordelen.

Nummer drie is eerder belangrijk voor bedrijven. Amazon biedt namelijk heel wat oplossingen op vlak van IT. Voor opslag, databases, analytische tools en ‘Machine Learning’ kunnen ondernemingen namelijk beroep doen op de diensten van ‘Amazon Web Services’ of ‘AWS’. Daarnaast is er ook ‘Amazon Ads’, dat bedrijven online advertenties aanbiedt.

Het vierde luik is de logistieke operatie achter de onderneming. Amazon heeft enorm veel manieren om producten op de juiste plaats te krijgen en ontwikkelt nog steeds nieuwe technologieën om de levering te verbeteren.

Het vijfde en laatste element is de entertainment-tak. Er zijn enkele game-studio’s actief onder het Amazon-merk, maar ook voor muziek en video kan je er terecht. Sommige materialen zijn dan ook exclusief toegankelijk voor abonnees. Creatieve geesten kunnen ook direct hun werk publiceren via Amazon, bijvoorbeeld op de ‘Kindle’ (e-reader).

Niet alleen de waaier aan activiteiten is enorm, maar ook het klantenbestand is zeer groot. Het bedrijf stelt producten en diensten ter beschikking in meer dan een derde van alle landen ter wereld.

Verdienmodellen

  • Uitbaten (Online) Winkels
  • (Abonnements-)Diensten via Internet
  • Verkoop eigen hardware
  • IT-dienstverlening
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20