Key takeaways
- MAN start batterijproductie voor elektrische vrachtwagens in Nuremberg.
- De initiële investering van 100 miljoen euro is toegewezen aan het opzetten van de nieuwe productielijn.
- Toekomstige batterijgeneraties zullen niet alleen batterijpakketten, maar ook individuele modules in Nuremberg produceren.
De vrachtwagen- en busfabrikant MAN begint aan een nieuw tijdperk met de productie van batterijen voor elektrische vrachtwagens in Nuremberg. Dit markeert een belangrijke verschuiving na meer dan een eeuw dieselmotorenproductie in de fabriek. CEO Alexander Vlaskamp heeft een verhoging van de investeringen voor de batterijproductiefabriek aangekondigd tot een totaal van 250 miljoen euro, met nog eens 150 miljoen euro gepland voor de komende jaren.
De initiële investering van 100 miljoen euro is al toegewezen aan het opzetten van de nieuwe productielijn. Toekomstige batterijgeneraties zullen niet alleen batterijpakketten, bestaande uit meerdere modules, produceren in Nuremberg, maar ook de modules zelf.
Nieuw tijdperk
Deze overgang is een gedurfde stap voor MAN, een dochteronderneming van de VW Group, die bekend staat om zijn pionierswerk op het gebied van dieselmotoren. Nog maar enkele weken geleden voltooide het bedrijf de productie van zijn laatste dieselmotorserie, een inspanning die ongeveer 250 miljoen euro vergde.
Vlaskamp beschrijft deze ontwikkeling als “een nieuw tijdperk” voor MAN. Zowel de federale regering als de deelstaatregeringen ondersteunen de transformatie van de fabriek. De opening van de batterijproductiefaciliteit werd bijgewoond door de Beierse minister-president Markus Söder en de minister van Economische Zaken Hubert Aiwanger.
Emissievrije aandrijvingen voor vrachtwagens
Deze investeringen in Nuremberg zullen ongeveer 400 banen opleveren. De batterijen die in Nuremberg geproduceerd worden, zullen elektrische stadsbussen en vrachtwagens met een maximale gewichtscapaciteit tot 50 ton aandrijven. MAN is in 2024 begonnen met de serieproductie van zijn elektrische vrachtwagens en streeft ernaar om tegen 2030 ongeveer de helft van zijn vrachtwagenvloot uit te rusten met emissievrije aandrijvingen. Naast elektrische voertuigen is MAN ook actief bezig met de ontwikkeling van aandrijflijnen op waterstof.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!