Busstaking in Málaga: chauffeurs protesteren voor hogere pensioenleeftijd


Key takeaways

  • Stakende chauffeurs willen een hogere pensioenleeftijd voor beroepschauffeurs.
  • Vakbonden bekritiseren overheid en werkgeversorganisaties voor het dwarsbomen van hun eis.
  • Demonstraties vonden plaats in de hele stad, waaronder bij het busstation en de haven van Málaga.

Maandagochtend ondervonden automobilisten in Málaga aanzienlijke verkeershinder toen chauffeurs van stads- en streekbussen aan hun eerste stakingsdag begonnen. Ongeveer dertig stakende chauffeurs, die zowel de vakbonden UGT als CC OO vertegenwoordigden, begonnen om 5:30 uur het vertrek van bussen uit de remise Empresa Malagueña de Transporte aan de Camino de San Rafael te vertragen.

Hun belangrijkste doel is om de pensioengerechtigde leeftijd voor beroepschauffeurs te verhogen. Beide vakbonden bekritiseren de regering en werkgeversorganisaties voor het consequent tegenwerken van hun eis voor een herziene pensioenleeftijd voor chauffeurs. Een constante stroom van vakbondsleden die het voetgangershek bij de remise overstaken, vertraagde het vertrek van zowel de stads- als de interlokale diensten met enkele minuten. De politie was aanwezig om te zorgen dat de minimaal noodzakelijke diensten, de enige die vandaag mochten rijden, konden blijven rijden.

Protesten ontvouwen zich in de hele stad

Er waren ook demonstraties bij het busstation van Málaga aan de Paseo de Los Tilos, waardoor bussen tijdelijk niet konden vertrekken. Hoewel er kleine spanningen ontstonden tussen chauffeurs en demonstranten onder het toeziend oog van agenten van de Nationale Politie, bleef de situatie grotendeels kalm. De protesten breidden zich uit naar de haven van Málaga, waar vakbondsleden toeristenbussen wilden ontregelen in afwachting van de aankomst van drie cruiseschepen vandaag.

Eisen en zorgen van de vakbond

Er werden ook pogingen ondernomen om het vertrek van bussen bij de Avanza hoofdremise te blokkeren. De vakbonden pleiten voor betere arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs, waaronder aanpassing van de pensioengerechtigde leeftijd en de implementatie van gedeeltelijke pensioenopties, zodat ze op één lijn komen te staan met andere beroepsgroepen die met soortgelijke risico’s te maken hebben. Hun eisen komen voort uit bezorgdheid over de hoge ongevallencijfers die worden toegeschreven aan de leeftijd van chauffeurs, met name die boven de 55 jaar. Hoewel EMT al maatregelen voor vervroegde uittreding implementeert, dringen de vakbonden aan op een sterkere betrokkenheid in dit opzicht.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.