Mahdi lanceert informatiecampagne tegen fake news over collectieve regularisatie

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Sammy Mahdi (CD&V) heeft een informatiecampagne gelanceerd op Facebook tegen ‘fake news’-berichten waarin beweerd wordt dat er een algemene collectieve regularisatie zal komen. 

Foutieve geruchten doen daarover de ronde, zegt Mahdi. Die benadrukt ook dat er geen wijziging in het regularisatiebeleid zal komen. De campagne zal via de Facebookpagina van de FOD Binnenlandse Zaken lopen.

“Fake news doet snel de ronde, zeker als mensen daar valse hoop uit putten”, zegt Mahdi. “Het is daarom belangrijk om een snelle en duidelijke boodschap te brengen dat het regularisatiebeleid niet zal wijzigen.”

“Valse hoop geven”

“Cynischer dan dit kan het niet worden, wanneer bepaalde organisaties sans-papiers valse hoop blijven geven en zo aanmoedigen om regularisatieaanvraag in te dienen (kostprijs: 366 euro) dat dan resulteert in een weigering”, schreef Mahdi op Twitter. 

Mahdi wijst ook op de oproepen die op Facebook circuleren om massaal naar de neutrale zone te trekken om actie te voeren. “Dat valt te betreuren”, klinkt het. De middenveldorganisaties en de balies van advocaten hebben deze informatie ook ontvangen, benadrukt de staatssecretaris. “Zo kunnen zij mensen correct informeren die nu plots denken dat ze meer kans maken om geregulariseerd te worden.”

Neutrale zone

De neutrale zone, die was opgericht voor de hongerstakers in Brussel, werd vorige week vrijdag gesloten voor het algemene publiek. Die zone kwam er om de individuele dossiers van de hongerstakers te bespreken, maar er kwamen ook heel wat andere mensen zonder papieren op af. 

Na zestig dagen kwam er vorige week een einde aan de hongerstaking van de sans-papiers. Dat beslisten ze na een bemiddeling tussen het kabinet van Mahdi en de actievoerders – en ook ferme druk van Brussels burgemeester Philippe Close (PS), die duidelijk maakte dat hij zou ingrijpen om erger te voorkomen. 

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.