Maakt de financiële sector zich klaar om het metaverse te betreden? American Express bereidt zich alvast voor om in de virtuele wereld te duiken

Meer en meer grote bedrijven lonken naar het metaverse. Ook de kredietkaartmaatschappij American Express ziet nu potentieel in het digitale universum, blijkt uit een aangifte om de intellectuele eigendomsrechten van enkele namen en logo’s te beschermen.

Meer en meer grote merken springen op de trein richting de virtuele wereld. Nu wil ook American Express een graantje meepikken van wat de volgende grote internetrevolutie moet worden. De kredietkaartmaatschappij heeft recent zeven aangiftes ingediend bij de Patent and Trademark Office om de intellectuele eigendomsrechten van onder meer logo’s, namen en slogans te beschermen. Dat heeft Michael Kondoudis, een advocaat gespecialiseerd in eigendomsrechten, laten weten op Twitter.

In die aangifte lezen we onder meer dat American Express werk wil maken van een handelsplatform waarop de klanten onder meer NFT’s kunnen kopen en verkopen. Voorts wil het bedrijf een dienstverlening op poten zetten waarbij het mensen helpt om geld over te zetten naar het digitale universum.

“Voorbereiden op komst metaverse”

“Het is duidelijk dat American Express het potentieel van het metaverse ziet en zijn handelsmerken en merk voorbereidt op de komst van de virtuele economie”, laat Kondoudis weten in een persbericht. “Het interessantste aspect van deze aanvragen is misschien wel dat zij het begin lijken in te luiden van een nieuwe trend: de komst van de financiële sector naar het metaverse.”

De Amerikaanse grootbank JP Morgan heeft intussen al een eerste stap in het metaverse gezet. De financiële instelling heeft recent een lounge geopend in Decentraland. Dat is een van de virtuele werelden waarin gebruikers stukjes land kunnen kopen als NFT, ofwel non-fungible tokens.

Ook NYSE springt op de trein

Ook de beurzen lonken naar het metaverse. De New York Stock Exchange heeft bijvoorbeeld op 15 februari een nieuwe handelsmerkaanvraag ingediend om de term “NYSE” te registreren voor verschillende crypto- en financiële producten en diensten.

“Deze aanvraag is de laatste bevestiging dat het metaverse echt is en dat bedrijven zich daarop moeten voorbereiden. Bedrijven hoeven zich niet langer af te vragen of het gaat gebeuren. Het is gewoon een kwestie van wanneer”, zei Kondoudis toen. “De NYSE neemt een proactieve, vooruitdenkende aanpak om ervoor te zorgen dat het de toonaangevende financiële beurs in de metaverse is.”

De beleggers zelf reageren eerder koeltjes op het metaverse. Sinds de start van het jaar zijn de aandelenkoersen van de bedrijven die zich toespitsen op de virtuele wereld in elkaar gestort. De koers van de gameontwikkelaar Roblox is sinds 1 januari met bijna 50 procent gezakt. Het aandeel van Meta, het bedrijf boven onder meer Facebook, is gedurende diezelfde periode 37 procent van zijn waarde verloren.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.