LVMH ziet omzet in derde kwartaal dalen door wereldwijde economische onzekerheid


Key takeaways

  • LVMH zag de omzet in het derde kwartaal met 3 procent dalen en bleef daarmee achter bij de voorspellingen van analisten.
  • De divisie mode en lederwaren zag de omzet met 5 procent dalen, de eerste daling sinds 2020.
  • De omzet in Azië exclusief Japan daalde in het derde kwartaal met 16 procent.

LVMH zag de omzet in het derde kwartaal dalen en week daarmee af van de voorspellingen van analisten. Deze onverwachte daling werd toegeschreven aan verminderde consumentenbestedingen door Chinese kopers en een uitdagend mondiaal economisch landschap. Het conglomeraat rapporteerde een omzetdaling van 3 procent, wat neerkomt op €19,1 miljard voor het derde kwartaal. Dit cijfer bleef achter bij de verwachte stijging van 1 procent.

De divisie mode en lederwaren, die wordt beschouwd als een belangrijke indicator voor de luxemarkt, zag de omzet ook met 5 procent dalen. Dit is de eerste daling sinds 2020, toen de COVID-19 pandemie bedrijven wereldwijd ontwrichtte. LVMH’s American depositary receipts kenden een aanzienlijke daling van bijna 7 procent na de bekendmaking van deze resultaten na sluiting van de Parijse beurs.

Aandelen

LVMH-aandelen zijn dit jaar bijna 14 procent gedaald, terwijl de aandelen van Kering met 41 procent zijn gedaald. De aandelen van Hermès zijn daarentegen met bijna 10 procent gestegen.

Deze resultaten vallen samen met een overgangsperiode bij LVMH, nu de vijf volwassen kinderen van Bernard Arnault een prominentere rol gaan spelen binnen de groep.

Marktprestaties

LVMH noemde een verzwakkende yen als een factor die bijdroeg aan de omzetdaling in Japan, maar de financieel directeur benadrukte dat het consumentenvertrouwen op het vasteland van China was gedaald tot het niveau van de eerste stadia van de pandemie. Chinese consumenten, die jarenlang de motor achter de groei van de luxe-industrie waren, zijn momenteel terughoudend door zorgen over de economische vooruitzichten van hun land en een worstelende huizenmarkt.

De verkoop in Azië exclusief Japan daalde in het derde kwartaal met 16 procent. De verkoop in de VS, wereldwijd de grootste luxemarkt, bleef daarentegen stabiel. Desondanks nam de omzetgroei in Japan, hoewel nog steeds positief, af ten opzichte van de eerste helft van het jaar. De divisie mode en lederwaren omvat LVMH’s meest prominente merken zoals Louis Vuitton en Dior en is goed voor bijna de helft van de totale omzet van de groep.

Invloed op andere luxemerken

De omzet van LVMH’s juwelen- en horlogedivisie en de afdeling wijnen en gedistilleerde dranken daalde ook in het derde kwartaal. Experts hebben deze prestaties beschreven als een aanzienlijke afwijking van de verwachtingen voor een toonaangevend luxemerk. Sommige analisten verwachten een daling van 3 tot 5 procent in de prognoses voor de groepsinkomsten van LVMH voor het hele jaar.

Andere luxemerken zoals Burberry en Kering, eigenaar van Gucci, hebben de afgelopen kwartalen omzetdalingen met dubbele cijfers gerapporteerd. De in Parijs gevestigde rivaal Hermès heeft daarentegen geprofiteerd van een veerkrachtiger klantenbestand onder de zeer vermogende particulieren.

Conclusie

De terugval van ’s werelds grootste luxeconcern roept vragen op over de toekomst van de luxe-industrie, die jarenlang groeide dankzij welvarende kopers uit China. De mode- en lederwarendivisie, de kern van LVMH, noteerde haar eerste daling sinds 2020, wat een bredere trend van veranderende consumentengewoonten in de luxe sector weerspiegelt. Terwijl concurrenten zoals Hermès beter presteren, staat LVMH voor de uitdaging zich aan te passen aan deze nieuwe realiteit.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.