Op de Duitse automarkt blijken de constructeurs van luxewagens – BMW, Mercedes-Benz en Audi – de uitdagingen van de toeleveringsketen in de sector beter te hebben doorstaan dan het massamerk Volkswagen. Dat is de conclusie van een rapport van analisten van het persbureau Reuters, gebaseerd op de data die door de autobouwers zijn gepubliceerd. BMW bleef de grootste Duitse verkoper van luxewagens.
Bij Mercedes-Benz was er over het volledige jaar sprake van een daling met 1 procent tot 2,05 miljoen wagens, terwijl Audi de verkoop met 3,9 procent zag terugvallen tot 1,61 miljoen exemplaren. De afzet van BMW ging met 4,8 procent achteruit tot ruim 2,1 miljoen eenheden. Volkswagen moest tijdens diezelfde periode echter een inkrimping met 6,8 procent melden tot 4,56 miljoen voertuigen.
Chinese lockdowns wegen: De zware lockdowns in China hebben het voorbije jaar ook zwaar op de verkopen van de Duitse luxemerken gewogen.
- Mercedes-Benz ervaarde daarvan echter de minste last. Het luxemerk van de Duitse autobouwer liet zelfs een groei met 37 procent optekenen. Ook de S-Series kende een stijging met 5 procent.
- De autobouwer uit Stuttgart verkocht het voorbije jaar in totaal 319.200 volledig elektrische en plugin hybride wagens. Dat betekende een stijging met 19 procent tegenover het jaar voordien. Wanneer ook de verkoop van dochtermerk Smart wordt meegerekend, was vorig jaar 44 procent van de totale verkopen bij Mercedes-Benz voorzien van een elektrische motor.
- Elektrische wagens vertegenwoordigen bij Mercedes-Benz nu bijna 15 procent van de totale verkoop.
- Bij Audi was Europa de enige regio was die een marginale groei liet zien, dankzij een vooruitgang met 18,7 procent op de Duitse thuismarkt.
- In China verkocht het merk 642.548 wagens. Dat betekende een achteruitgang met 8,4 procent tegenover het jaar voordien. Bij de verkoop van elektrische wagens liet Audi in China echter een stijging met 9,8 procent optekenen.
- De divisie Auto Sport boekte een groei met 15,6 procent tot een absoluut record van 45.515 exemplaren.
- De verkoop van elektrische wagens liep met 44 procent op tot 118.000 exemplaren.
- De verkoop van volledig elektrische wagens liep bij Audi anderzijds met amper 9,8 procent op.
- BMW leed onder de premium autofabrikanten de grootste absolute daling, wat door het bedrijf werd toegeschreven aan knelpunten in de leveringsketens en de Chinese lockdowns.
- BMW werd in al zijn regionale markten met een dalende verkoop geconfronteerd.
- De verkoop van hybride en elektrische modellen liep wel met 35,6 procent op tot 372.956 eenheden.
- De constructeur uit München bleef met ruim 56.000 exemplaren voorsprong de grootste Duitse verkoper van luxewagens.
- In vergelijking met de Duitse luxemerken moest Volkswagen beduidend meer terrein prijsgeven. De constructeur verwijst daarbij naar problemen met toeleveringsketens, die geen enkel modeltype zouden hebben gespaard.
Tekenen van heropleving: Tijdens het laatste kwartaal van het voorbije jaar toonde de situatie rond de Chinese lockdowns wel enige beterschap.
- De verkopen van zowel BMW als Mercedes-Benz lieten hierdoor tijdens dat kwartaal een heropleving optekenen.
- Naast een versoepeling van het Chinese coronabeleid vertoonden ook de Europese toeleveringsketens enig teken van beterschap.
- Wel waarschuwden de analisten dat een toenemend aantal gevallen van besmettingen met het coronavirus onder het personeel de productie alsnog zou kunnen belemmeren.
(ns)