Wereldwijde verkoop van luxeartikelen zal naar verwachting krimpen in 2024


Key takeaways

  • Er wordt voorspeld dat de wereldwijde verkoop van luxeartikelen in 2024 met 2 procent zal krimpen.
  • Slechts een derde van de luxemerken zal dit jaar naar verwachting groeien.
  • Schoonheid en brillen blijven wereldwijd de best presterende categorieën.

Er wordt voorspeld dat de wereldwijde verkoop van luxeartikelen in 2024 met 2 procent zal krimpen, wat de eerste jaarlijkse daling is sinds de financiële crisis van 2008. Deze voorspelling, gepresenteerd door Bain & Company in hun 23e Luxury Study, voorziet een marktwaarde van 363 miljard euro. De verwachte daling wordt toegeschreven aan een zwakkere vraag in belangrijke markten zoals China en Zuid-Korea, ondanks de veerkracht van sectoren zoals beauty en brillen.

Slechts een derde van de luxemerken zal dit jaar naar verwachting groeien, een schril contrast met de twee derde die in 2023 groei liet zien. Terwijl Japan sterk blijft en Zuid-Europa stabiel blijft, laat de VS een geleidelijke verbetering zien. Desondanks worden deze gunstige ontwikkelingen overschaduwd door een aanzienlijke vertraging in China en moeilijke omstandigheden in Zuid-Korea. Beauty en brillen blijven wereldwijd de best presterende categorieën, terwijl juwelen opvallend veerkrachtig zijn. Schoenen en horloges staan daarentegen voor uitdagingen.

Marktimpact en prestaties luxemerken

De daling van de Chinese vraag naar luxeartikelen heeft een aanzienlijke impact gehad op wereldwijde luxemerken, wat heeft geleid tot aanzienlijke winstdalingen. In het Verenigd Koninkrijk staat Burberry Group PLC naar verluidt op het punt overgenomen te worden door het Italiaanse skibedrijf Moncler, na een koersdaling van 57 procent van het aandeel in het afgelopen jaar. LVMH, ’s werelds grootste luxe conglomeraat, heeft in dezelfde periode een daling van meer dan 17 procent gekend door dalende inkomsten in zijn kernsegmenten. Kering, eigenaar van Gucci, is bijzonder hard getroffen: de aandelen zijn de afgelopen twaalf maanden met bijna 50 procent gekelderd. Vorige maand verlaagde Kering zijn inkomstenprognoses voor het hele jaar na teleurstellende resultaten in het derde kwartaal.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.