Luxemerken kampen met vertraging in China

De aanhoudende daling van de luxe bestedingen in China heeft geleid tot grote bezorgdheid onder analisten en leidinggevenden. Velen voorspellen dat de sector dit jaar niet zal herstellen. Luxemerken kampen met vertraging in ’s werelds nummer 2 economie, China.

Volgens adviesbureau Bain was China vorig jaar goed voor 16 procent van de wereldwijde luxe-uitgaven. Uit gegevens blijkt echter dat ’s werelds nummer 2 economie in het laatste kwartaal veel langzamer groeide dan verwacht als gevolg van een aanhoudende malaise in onroerend goed en onzekerheid over de werkgelegenheid. Dit heeft geleid tot bezorgdheid over de zwakte in China, waar middenklasse shoppers hun uitgaven aan dure artikelen hebben teruggeschroefd.

Recente winstwaarschuwingen van Burberry, Hugo Boss en Richemont en een daling van de kwartaalomzet met 27 procent in China, Macau en Hongkong hebben de bezorgdheid over de prestaties van de luxesector versterkt. Volgens Bain zal dit jaar naar verwachting het zwakste jaar zijn voor de wereldwijde luxemarkt sinds het hoogtepunt van de pandemie.

Shoppers uit de middenklasse geven minder uit

Volgens adviesbureau Bain vermijdt het middenklasse winkelpubliek in China om met hun rijkdom te pronken. Daarom kiest het voor meer discrete mode. Dit heeft geleid tot een daling van de vraag naar luxegoederen, wat een aanzienlijke impact heeft gehad op de waarde van de sector.

De onzekerheid rond de luxesector heeft beleggers schrik aangejaagd. Dit heeft geleid tot zorgen over de duurzaamheid van luxemerken op de lange termijn.

Analisten van JPMorgan zeggen dat er tekenen van verbetering in de zakenwereld nodig zijn om de verwachtingen voor de tweede helft van het jaar te ondersteunen. Flavio Cereda, co-manager van GAM’s luxemerken beleggingsstrategie, blijft echter voorzichtig en zegt dat hij nog steeds wacht op tekenen van een opleving van de discretionaire bestedingen.

Topklasse luxemerken doen het beter

Sectorleider LVMH rapporteert zijn resultaten op 23 juli, gevolgd door Kering op 24 juli en Hermes op 25 juli. Volgens de consensusschattingen van Visible Alpha zal de autonome omzetgroei in het tweede kwartaal van LVMH naar verwachting ongewijzigd blijven ten opzichte van het vorige kwartaal en met 3 procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder.

Kwartaalrapporten zullen waarschijnlijk ook laten zien dat luxemerken aan de bovenkant van de markt het momenteel beter doen. Dit omdat de ultra rijken nog steeds geld uitgeven. Hermes, maker van Birkin-tassen, is het enige grote luxenummer dat het afgelopen jaar is gestegen. Het bedrijf zal naar verwachting een omzetgroei van 13 procent boeken in het tweede kwartaal.

Vooruitzichten op lange termijn onzeker

De luxesector heeft vertrouwd op China’s sterke honger naar luxegoederen, met een verdrievoudiging van de markt tussen 2017 en 2021. De aanhoudende economische neergang kan sommige merken er echter toe aanzetten hun uitbreidingsplannen in China te vertragen, hoewel Chanel heeft gezegd dat het van plan is te blijven investeren in nieuwe winkels op het Chinese vasteland.

De Olympische Spelen in Parijs deze zomer kunnen de verkoop van luxeartikelen verder drukken, omdat grote delen van Europa’s modehoofdstad afgesloten zijn van het winkelend publiek.

Belangrijkste punten

  • Luxebestedingen in China zijn gedaald door een vertraging van de economie.
  • Verschillende luxemerken hebben winstwaarschuwingen afgegeven.
  • Winkelende middenklasse in China bezuinigt op discretionaire uitgaven
  • Beleggers zijn ongerust over de duurzaamheid van luxemerken op de lange termijn
  • Top-end luxemerken doen het beter, maar de vooruitzichten blijven onzeker
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.