Op de Autoshow van München wil de Duitse autobouwer Daimler in de maand september een nieuwe divisie voorstellen. In die nieuwe entiteit zullen de dochtermerken Maybach, AMG en G-Klasse worden samengebracht. Dat heeft Ola Kallenius, topman van Daimler, bevestigd.
Daimler noemt de samenvoeging van de drie merken een logische ontwikkeling, aangezien er ook van een aantal gemeenschappelijke kenmerken gewag kan worden gemaakt. Er is immers telkens sprake van een specifiek publiek en een grotere nadruk op marges dan op volumes.
Kosten
De samenvoeging van de drie merken zou de marketingkosten van Daimler moeten terugschroeven en vormt een onderdeel van de plannen van Kallenius om de productiviteit en de winstgevendheid van het concern te verbeteren. Philipp Schiemer, topman van AMG, zal wellicht de leiding over de nieuwe divisie toegewezen krijgen.
AMG, in de tweede helft van de jaren zestig van de voorbije eeuw opgericht door Hans Werner Aufrecht en Eberhard Melcher, is vooral gericht op prestaties en spitste zich in de eerste plaats toe op racewagens. Nadien werd de technologie ook op productiewagens overgeheveld. Eind vorige eeuw werd AMG door Mercedes-Benz overgenomen.
Maybach is anderzijds al meer dan honderd jaar oud en bouwt vooral wagens voor de hoogste marktsegmenten. Het merk wordt door Daimler uitgespeeld om de strijd met rivalen zoals Bentley (Volkswagen) of Rolls-Royce (BMW) aan te gaan. De G-Klasse tenslotte brengt luxueuze terreinwagens op de markt.
“De versterking van de submerken vormt een belangrijke pijler van de toekomststrategie van Mercedes-Benz”, beklemtoonde een woordvoerder van Daimler tegenover Duitse media. “Bedoeling is dat niet alleen de onafhankelijkheid, de sterke identiteit en de individuele bedrijfsculturen van de afzonderlijke merken behouden blijven, maar ook verder zullen worden uitgebreid en aangescherpt.”
Reorganisatie
Daimler werkt momenteel de verdere details voor de oprichting van de nieuwe divisie uit. Het is nog niet duidelijk welke formele bedrijfsstructuur de nieuwe groep zal aannemen. Er zijn volgens de woordvoerder momenteel echter geen plannen om de eenheid af te splitsen.
Binnen de nieuwe entiteit kent AMG de grootste omzetgroei, gevolgd door de G-Klasse en Maybach.
Er zijn binnen Mercedes-Benz trouwens nog verdere reorganisaties bezig. Onder meer werden de activiteiten op het gebied van marketing en communicatie samengebracht. De leiding werd toevertrouwd aan Bettina Fetzer, de verantwoordelijke marketing van Mercedes-Benz.
Daarnaast wordt ook het Europese dealernetwerk van de Duitse autofabrikant herschikt.