Luxemburg heeft de jongste autovloot van de hele Europese Unie. Voertuigen met een leeftijd van maximaal twee jaar vertegenwoordigen immers 22 procent van het totale Luxemburgse bestand personenwagens. Dat blijkt uit een studie van Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek.
Op de tweede plaats staat Frankrijk met een score van 17 procent, gevolgd door Oostenrijk, Ierland, België en Zweden met een aandeel van ruim 16 procent. De oudste vloot kon worden teruggevonden in Polen, waar 40 procent van het totale bestand personenwagens minstens twintig jaar oud was. Daarna volgen Estland (33 procent) and Finland (28 procent).
Contrast
Verder werd vastgesteld dat Luxemburg, samen met Ierland, ook in de categorie ‘wagens met een leeftijd tussen twee en vijf jaar’ bovenaan stond. In beide landen vertegenwoordigt die leeftijdsgroep 28 procent van de totale autovloot. België volgt op een derde plaats met een aandeel van 24 procent.
Wanneer naar de vloot auto’s met een leeftijd van minstens tien jaar wordt gekeken, staat Litouwen met een aandeel van 81 procent op de eerste plaats, gevolgd door Roemenië (80 procent) en Polen (78 procent).
“Dit staat in schril contrast met de situatie die in landen zoals Luxemburg (24 procent), Ierland (29 procent) en België (32 procent) kan worden opgetekend”, zegt Eurostat. “Op deze markten vertegenwoordigen oudere wagens minder dan een derde van de totale vloot.”
Subsidies
De voorbije jaren werden in verscheidene landen programma’s ontwikkeld om de aankoop van nieuwe auto’s met een lage uitstoot te ondersteunen en tegelijkertijd de oudere vervuilende wagens uit het verkeer te halen”, benadrukt Eurostat in een commentaar op de cijfers.
“Het algemene doel van deze programma’s was een vernieuwing van het park personenwagens door voertuigen met een lagere uitstoot en tegelijkertijd een stimulans voor de economie te introduceren”, stipt Eurostat aan.
“Dat was onder meer het geval in Groothertogdom Luxemburg. De Luxemburgse regering bood daarbij voor de aankoop van een elektrische wagen een premie die tot 8.000 euro kan oplopen. Die maatregel blijft nog minstens anderhalf jaar van kracht.”
Eurostat wijst er wel op dat de vernieuwing van de Europese vloot werd afgeremd door een aantal beperkingen die aan de uitbraak van de coronacrisis moesten worden toegeschreven. Daarnaast is er ook de invloed van de verstoringen in de toeleveringsketens van de autoverkopers.
(kg)