Het iconische Franse magazine Paris Match is bijna in handen van LVMH, de luxegroep van Bernard Arnault. Hij voert exclusieve onderhandelingen met andere magnaat, Vincent Bolloré van uitgever Lagardère en moedergroep Vivendi.
In het nieuws: Het lijkt erop dat het tijdschrift Paris Match binnenkort deel gaat uitmaken van het luxe-imperium LVMH (onder meer Louis Vuitton). De huidige eigenaar, Lagardère, zegt dat er “exclusieve onderhandelingen” opgestart worden met de groep van Arnault. De raad van bestuur van Lagardère gaf daartoe dinsdag groen licht.
Meer achtergrond: Arnault lonkt al langer naar het magazine, dat voor het eerst in 1949 verscheen. Dat is ook het geboortejaar van het schatrijke Fransman, die er een voorteken in ziet.
- Volgens de Franse pers zou LVMH een bod van 100 miljoen euro gedaan hebben op de titel, die momenteel onderdeel is van de mediatak van Lagardère, onder meer met de zenders Europe 1 en 2.
- Lagardère is als mediagroep in volle beweging nadat het overgenomen werd door Vivendi.
- Arnault deed ook al eens een bod in 2021, maar dat ging toen niet door. Hij is al eigenaar van de zakenkrant Les Echos en de krant Le Parisien.
- Het zou evenwel niet de bedoeling zijn om Paris Match bij die twee mediatitels te voegen. Arnault ziet meer mogelijkheden met het societyblad – een van de Franse premium-merken in zijn ogen – in het ecosysteem van LVMH.
- Volgens Le Point hebben de zakenfamilies Arnault en Bolloré de basis voor het akkoord gelegd tijdens hun laatste zomervakantie in Saint-Tropez, waar informeel gesproken werd over de toekomst van Match. Daarbij zouden ook de kinderen van Bernard Arnault en Vincent Bolloré betrokken zijn geweest.
- Ook Arnaud Lagardère, de CEO van het gelijknamige bedrijf, zat mee in de gesprekken. Of hoe de Franse haute finance erg begaan is met een van de meest oer-Franse mediatitels.