Dalende omzet voor bedrijf achter Cartier

Luxegoederenbedrijf Richemont, eigenaar van tal van luxemerken waaronder meer Cartier, Delvaux, Montblanc en Van Cleef & Arpels, ziet haar omzet vertragen door zwakke vraag uit China.

Terwijl luxegoederenbedrijven worstelen met de onzekere economische omstandigheden, heeft Richemont een vertraging van de omzetgroei gemeld. Uit de laatste kwartaalcijfers van het bedrijf blijkt dat de omzet in de periode van drie maanden tot en met juni vrijwel onveranderd bleef, waarbij een scherpe daling van de vraag uit China bijdroeg aan de algehele zwakke prestatie.

Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet van Richemont met 1 procent tot 5,3 miljard euro (5,77 miljard dollar). Deze groei werd gerealiseerd ondanks een uitdagende macro-economische en geopolitieke omgeving en toont de veerkracht van het bedrijf in het licht van onzekerheid.

Regionale prestaties: de impact van de zwakke vraag in China

Hoewel alle regio’s groei lieten zien, vormde Asia Pacific de uitzondering, met een omzetdaling van 18 procent. Een aanzienlijke daling van de vraag naar luxemerken vanuit China, Hongkong en Macau samen (27%) werd gedeeltelijk gecompenseerd door hogere verkopen in Zuid-Korea en Maleisië. Deze regionale prestaties onderstrepen het belang van China als belangrijke markt voor luxegoederenbedrijven.

Vergelijking met consensusverwachting

De omzetgroei van Richemont bleef achter bij de consensusverwachting, waarbij analisten uitgingen van een stijging van 2 procent tegen constante wisselkoersen. De gerapporteerde groei van het bedrijf werd ook beïnvloed door een afname van de vraag uit China en Hongkong.

Belangrijkste punten:

1. De omzet van Richemont bleef vrijwel onveranderd in het laatste kwartaal.

2. De zwakke vraag uit China droeg bij aan de algehele trage prestaties.

3. De regio Azië-Pacific zag de verkoop met 18 procent krimpen, waarbij China, Hongkong en Macau een aanzienlijke daling (27%) lieten zien.

4. Het bedrijf toonde veerkracht ondanks een onzeker macro-economisch en geopolitiek klimaat.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.