Kering, de moedergroep van modemerken Gucci en Yves Saint Laurent, heeft plannen om het Italiaanse luxemerk Moncler in te lijven. Dankzij een overname kan Franse luxeconcern die andere luxegroep, LVMH, op de hielen blijven.
De gesprekken zijn nog geheim en het is niet zeker dat het tot een samensmelting komt. Mocht Kering Moncler binnenhalen, dan kan de groep gelijke tred houden met grote rivaal LVMH. Dat is het imperium boven onder meer Dior, Louis Vuitton en Moët & Chandon, dat onlangs nog de Amerikaanse juweliersketen Tiffany’s overnam.
Ruffini over de streep
Om het tot een fusie met Moncler mogelijk te maken, moet vooral CEO Remo Ruffini over de streep getrokken worden. Hij is meteen ook de grootste aandeelhouder van de ski-jassenmaker. Via zijn investeringsvehikel controleert hij 22,5 procent van de aandelen.
Een deal met Moncler zou een gouden zaak zijn voor Kering, dat vooral afhankelijk is van Gucci. Het Italiaanse tassenmerk stond tijdens de eerste helft van dit jaar in voor maar liefst driekwart van de operationele winst van de luxegroep. Het bloeiende en lucratieve Moncler past zeker in dat plaatje.
Aanhang in China
De Italiaan Remo Ruffini kocht Moncler in 2003 als degelijke Franse producent van outdoorkledij, maar slaagde erin om het te transformeren tot een populair luxemerk. Moncler vond al snel een publiek voor zijn dure donsjacks, vooral onder Chinezen. In China heeft de jassenmaker ondertussen 49 winkels neergepoot.
Als reactie op het nieuws over de gesprekken, steeg het aandeel van Moncler met 12 procent. Dat is de grootste winst sinds het bedrijf in 2013 op de beurs van Milaan kwam. Kering moest zich tevreden stellen met een stijging van 1 procent op de beurs van Parijs.