Luchtvaartmaatschappijen schrappen vluchten naar Midden-Oosten door aanhoudend conflict


Key takeaways

  • Wereldwijde luchtvaartmaatschappijen stoppen hun vluchten naar het Midden-Oosten vanwege zorgen over de veiligheid en sluiting van het luchtruim.
  • Sommige luchtvaartmaatschappijen hervatten de dienstverlening voorzichtig, maar met zorgvuldige planning te midden van het aanhoudende conflict.
  • Lokale luchtvaartmaatschappijen in Jordanië, Libanon en Irak hervatten voorzichtig enkele vluchten na annuleringen.

 

Wereldwijde luchtvaartmaatschappijen worstelen met de beslissing hoe lang ze vluchten naar het Midden-Oosten moeten stopzetten na de Amerikaanse luchtaanvallen op Iraanse nucleaire installaties. Het conflict, dat al grote vliegroutes heeft verstoord, escaleerde nadat Teheran vergelding had gezworen.

De afgelopen tien dagen was het luchtruim dat zich uitstrekte van Iran en Irak tot aan de Middellandse Zee grotendeels verstoken van commerciële vliegtuigen vanwege veiligheidszorgen en de sluiting van het luchtruim als gevolg van de Israëlische aanvallen op Iran die op 13 juni begonnen. Recente annuleringen van vluchten door internationale luchtvaartmaatschappijen naar drukke luchtvaarthubs zoals Dubai en Doha illustreren het groeiende onbehagen binnen de luchtvaartindustrie over de situatie in de regio.

Sommige vliegmaatschappijen hervatten voorzichtig vluchten

Desondanks hervatten sommige luchtvaartmaatschappijen hun vluchten voorzichtig. Singapore Airlines, dat zich beroept op een “veranderlijke” situatie, plande om de vluchten naar Dubai op maandag te hervatten nadat het zondag de vlucht vanuit Singapore had geannuleerd. Ook British Airways zou maandag de vluchten naar Dubai en Doha hervatten na annuleringen op zondag. Air France KLM annuleerde echter vluchten van en naar Dubai en Riyad op zondag en maandag.

De toename van het aantal conflictgebieden vormt een grote operationele uitdaging voor luchtvaartmaatschappijen. Aanvallen vanuit de lucht vergroten de bezorgdheid over het per ongeluk of opzettelijk neerhalen van commerciële vliegtuigen. Bovendien vormen GPS-interferentie en locatievervalsing rond politiek gevoelige gebieden een groeiende bedreiging voor de veiligheid van de luchtvaart. Flightradar24 meldde een “dramatische toename” van storings- en spoofingincidenten boven de Arabische Golf in de afgelopen dagen.

Risico’s door conflictgebieden

Safe Airspace, een website van OPSGROUP, wees op het potentieel voor verhoogde dreigingen voor Amerikaanse operatoren in de regio na de Amerikaanse luchtaanvallen op de Iraanse nucleaire sites. Dit zou kunnen leiden tot verhoogde risico’s in het luchtruim van Golfstaten zoals Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten.

Terwijl internationale luchtvaartmaatschappijen de regio mijden, hervatten lokale luchtvaartmaatschappijen in Jordanië, Libanon en Irak voorzichtig enkele vluchten na wijdverspreide annuleringen. Israël verhoogt zijn “reddingsvluchten” om zijn burgers te helpen naar huis terug te keren, met plannen om 24 vluchten per dag uit te voeren, elk beperkt tot 50 passagiers. Israëlische luchtvaartmaatschappijen zullen vanaf maandag ook beginnen met uitgaande vluchten vanuit Israël. El Al meldde dat het op één dag ongeveer 25.000 verzoeken ontving om het land te verlaten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.