Luchtvaartmaatschappijen: inkomsten uit extra’s stegen voorbije 10 jaar met meer dan 1.000%

Luchtvaartmaatschappijen halen steeds meer inkomsten die worden gerealiseerd met de zogenaamde ancillary revenue, bijkomende diensten die worden aangeboden naast de traditionele verkoop van vliegtuigtickets.

Dat is de conclusie van een rapport van analist IdeaWorks Company op basis van gegevens van meer dan zestig luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. Wanneer naar de tien maatschappijen met de grootste ancillary revenue wordt gekeken, moet worden vastgesteld dat het voorbije jaar uit bijkomende diensten het voorbije jaar meer dan 28 miljard dollar inkomsten werden gerealiseerd, tegenover 2,1 miljard dollar tien jaar geleden. Dat betekent een groei met meer dan 1.000 procent. De grootste omzetten aan ancillary revenue worden gerealiseerd door Amerikaanse maatschappijen. Op de eerste plaats staat immers United Airlines met een bedrag van ruim 6,22 miljard dollar, gevolgd door Delta Air Lines (5,17 miljard dollar), American Airlines (4,90 miljard dollar) en Southwest Airlines (2,83 miljard dollar). AirFrance-KLM is met van 2,10 miljard dollar inkomsten op de vijfde plaats de eerste Europese maatschappij, gevolgd door Ryanair (1,98 miljard dollar), EasyJet (1,36 miljard dollar), Lufthansa (1,35 miljard dollar), Qantas (1,19 miljard dollar) en Air Canada (1,18 miljard dollar). Opgemerkt wordt dat ancillary revenue van de grote traditionele luchtvaartmaatschappijen voor ongeveer de helft wordt gegenereerd door frequent flyers. Bij de Europese budgetvliegers zijn de inkomsten daarentegen volledig afkomstig van opties zoals bijkomende bagagevolumes en zetelvoorkeuren of van commissie-inkomsten op de online verkoop van huurauto’s en hotelovernachtingen op de websites van de maatschappijen. Er wordt aan toegevoegd dat lowcostmaatschappijen in de toekomst wellicht nog meer op ancillary revenue zullen terugvallen. Verwacht wordt immers dat de tarieven voor vliegtuigtickets de volgende jaren verder zullen dalen, waarbij echter tegelijkertijd meer voor bijkomende diensten zal moeten worden betaald. (mah)