Luchthavens voeren investeringen in technologie verder op

Geconfronteerd met een toenemend aantal verstoringen, massale volumes bagage en aanzienlijk personeelstekorten, voeren luchthavens en luchtvaartmaatschappijen hun investeringen in technologie op. Die inspanningen moeten hen toelaten hun activiteiten te digitaliseren en de reis van passagiers te versnellen door meer opties of het gebied van zelfbediening aan te bieden. Dat staat in een rapport van de Société Internationale de Télécommunications Aéronautiques (Sita).

Uit het rapport blijkt dat luchthavens bij het herstel na de pandemie ervoor willen zorgen dat hun informatica veerkrachtig en efficiënt zijn. Dit heeft volgens de onderzoekers geleid tot een versnelling van de digitalisering, waarbij luchtvaartmaatschappijen en luchthavens op zoek gaan naar belangrijke technologische oplossingen om hun activiteiten te versterken tegen verstoringen en tegelijkertijd de passagiersdiensten te automatiseren.

Volgens het rapport zullen de informatica-uitgaven van de sector naar verwachting gestaag blijven groeien sinds het begin van dit decennium om dit streven naar digitalisering te ondersteunen. Daarbij verwachten 96 procent van de luchtvaartmaatschappijen en 93 procent van de luchthavens dat hun informatica-uitgaven dit jaar gelijk zullen blijven of zullen stijgen ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar stegen de informatica-uitgaven van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens naar schatting tot respectievelijk 37 miljard dollar en 6,8 miljard dollar.

“Het luchtverkeer heeft zich sneller hersteld van de pandemie dan iedereen in de sector aanvankelijk had verwacht, vooral in Europa en de Verenigde Staten”, aldus David Lavorel, chief executive van Sita. “Hoewel het herstel welkom is, worstelden luchthavens en luchtvaartmaatschappijen met een tekort aan personeel en middelen. Dit heeft de operaties onder druk gezet, wat heeft geleid tot een verhoogd risico op congestie, vertragingen, annuleringen en verkeerd behandelde bagage. Digitalisering wordt gezien als de sleutel tot de aanpak van deze uitdagingen en zorgt tegelijkertijd voor meer schaalbaarheid en flexibiliteit.”

Activiteiten digitaliseren om meer te bereiken met minder

Luchtvaartmaatschappijen leggen naar verluidt een grote nadruk op informatica-instrumenten om onregelmatige operaties te beheren en de passagier de best mogelijke ervaring aan te bieden, zelfs bij personeelstekorten. Naar verwachting zal minstens 90 procent van de luchtvaartmaatschappijen de volgende drie jaar investeren in informatica-systemen voor een beter servicebeheer en waarschuwingssystemen voor storingen, naast inspanningen voor een optimaal beheer van de omlooptijd van vliegtuigen en de verwerking van passagiers en bagage. Deze laatste oplossingen staan ook op de voorgrond bij de investeringsprioriteiten voor de luchthaveninformatica. Vastgesteld werd dat minstens 93 procent luchthavens tegen het midden van dit decennium investeringen plant voor het middelenbeheer en de vliegoperaties.

De nadruk op flexibiliteit, aanpassingsvermogen aan verstoringen en snelle communicatie met klanten en belanghebbenden is duidelijk. Tegen het midden van dit decennium wil de helft van de luchthavens geautomatiseerde systemen die een waarschuwing kunnen verspreiden tegen dreigende verstoringen van vluchten, naast initiatieven om een schaalvergroting van de activiteiten, nodig om aan de oplopende vraag te kunnen beantwoorden, mogelijk te maken.

Volgens Sita investeren zowel luchtvaartmaatschappijen als luchthavens in belangrijke technologieën om de beleving van de passagiers in elke fase van de reis te vergemakkelijken, knelpunten te helpen voorkomen en de inzet van het beschikbare personeel te optimaliseren. Daarbij moeten selfservices een oplossing bieden voor onregelmatige operaties, terwijl bij de identificatie van de reizigers steeds meer op biometrische toepassingen wordt gerekend. Tegen midden dit decennium wil een meerderheid van de maatschappijen aan de passagiers in realtime informatie kunnen bezorgen over de locatie van de bagage.

Ook luchthavens geven volgens het rapport voorrang aan zelfbediening. Daarbij wordt de passagier zoveel mogelijk aangemoedigd zelf in te checken en zijn bagage in te leveren. Tegen midden dit decennium wil 86 procent van de luchthavens dergelijke oplossingen hebben geïmplementeerd. Momenteel werken al 39 procent van de luchthavens met biometrische instrumenten, tegenover amper 3 procent twee jaar geleden. Tegen midden van dit decennium wil nog eens meer dan 50 procent dergelijke oplossingen implementeren.