Lotus sluit koekjesalliantie met Mondelez: beleggers dolenthousiast

Lotus sluit koekjesalliantie met Mondelez: beleggers dolenthousiast
Jan Boone (Lotus) en Dirk Van de Put (Mondelez) – Getty Images

Lotus Bakeries kondigt een dubbele samenwerking aan met snoepgoedreus Mondelez, bekend van Milka en Oreo. Het leidt tot opgetogen reacties op de beurs.

De aankondiging: Mondelez gaat de Biscoff-koekjes van Lotus helpen verdelen en verkopen in de groeimarkt India. Daarnaast kondigen beide bedrijven aan in Europa te gaan samenwerken op het vlak van “co-branded chocolade-innovaties”. Het merk Biscoff wordt daarbij gecombineerd met merken als Milka en Cadbury.

De eerste reacties: Het aandeel Lotus wint 4 procent in de ochtendhandel en het beurshuis KBC Securities trekt zijn koersdoel voor Lotus meteen op.

India

Meer context: Het gaat om een opvallende samenwerking, beklonken door twee Vlaamse CEO’s: Jan Boone van Lotus en Dirk Van de Put van Mondelez.

  • “De samenwerking in India biedt ons de kans verder te bouwen op hun lokale commerciële expertise, sterke aanwezigheid en marktspecifieke kennis”, zegt Boone in een toelichting. “We geloven dat dit het juiste moment is om onze distributie in deze groeiende markt uit te breiden.”
  • Van de Put: “We kijken uit naar het samen ontwikkelen van nieuwe, innovatieve chocoladesmaken en -innovaties in Europa. Dit zal de loyaliteit van consumenten aan de iconische merken van Lotus Bakeries en Mondelez versterken.”
  • Als de co-creaties aanslaan, worden ze ook elders in de wereld geïntroduceerd.
Milka (van Mondelez) en Biscoff (van Lotus) zullen een gezamenlijk aanbod ontwikkelen – beeld Lotus

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.