L’Oreal neemt 10 procent belang in Galderma, toonaangevend huidverzorgingsbedrijf

L’Oreal, het wereldberoemde schoonheids- en cosmeticabedrijf, heeft een belang van 10 procent genomen in Galderma, een toonaangevend huidverzorgingsbedrijf uit Zwitserland.

De overname werd vandaag aangekondigd en houdt in dat L’Oreal het belang koopt van een groep grote aandeelhouders, waaronder Sunshine SwissCo AG, EQT, Abu Dhabi Investment Authority en Auba Investment Pte. Ltd.

Een strategisch partnerschap

Het partnerschap heeft als doel de samenwerking op het gebied van productontwikkeling en onderzoek en ontwikkeling tussen de twee bedrijven te vergemakkelijken. Deze stap wordt gezien als een strategisch belang voor L’Oreal, waardoor het kan profiteren van Galderma’s expertise in dermatologische producten en haar aanwezigheid op de snelgroeiende markt voor medische cosmetica kan uitbreiden.

Nicolas Hieronimus, CEO van L’Oreal, benadrukte het belang van dit partnerschap door te stellen dat het bedrijf hierdoor partnermogelijkheden kan verkennen in de snelgroeiende esthetische markt. Hij sprak ook zijn vertrouwen uit in Galderma’s groeipotentieel op de lange termijn en in het respecteren van de onafhankelijkheid van het bedrijf.

Galderma, dat eind maart een eerste tranche van zijn aandelen naar de beurs bracht, heeft een marktkapitalisatie van bijna 16 miljard Zwitserse frank (18,85 miljard dollar). Het bedrijf staat bekend om zijn Cetaphil-product, maar ook om zijn zonnefilters en medicijnen tegen acne, psoriasis en huidkanker.

Een groeiende markt

MarketsandMarkets voorspelt een stijging van 15,4 miljard dollar vorig jaar naar 25,9 miljard dollar in 2025. Deze groei wordt gedreven door de toenemende interesse van consumenten in wetenschappelijk onderbouwde schoonheidsproducten en de invloed van sociale media op de vraag naar producten.

L’Oreal is een belangrijke speler op deze markt en haar dermatologische schoonheidsdivisie heeft jarenlang een groei met hoge dubbele cijfers gekend. De groei van het bedrijf vertraagde echter in het tweede kwartaal tot 10,5 procent, waardoor de ramingen niet werden gehaald als gevolg van de toenemende concurrentie.

De transactie zal naar verwachting in de komende dagen worden afgerond en zal worden gefinancierd met behulp van de beschikbare liquide middelen en kredietlijnen van L’Oreal. Ondanks het verwerven van een aanzienlijk belang in Galderma, heeft L’Oreal geen plannen om een vertegenwoordiging te zoeken in de raad van bestuur van het bedrijf.

Key takeaways

• L’Oreal verwerft 10 procent belang in Galderma
• Partnerschap beoogt samenwerking op het gebied van productontwikkeling en onderzoek en ontwikkeling te vergemakkelijken
• De CEO van L’Oreal benadrukt het belang van dit partnerschap voor het verkennen van partneringmogelijkheden in de snelgroeiende markt van esthetica

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.