De Chinese bedrijven Ofo, Mobike en Bluegogo, verhuurders van fietsen, willen hun activiteiten ook in Groot-Brittannië introduceren.
Dat heeft echter geleid tot grote onrust bij diverse Britse stadsbesturen, die voor een grote chaos door achtergelaten fietsen vrezen. In tegenstelling tot traditionele verhuurders, die met vaste stelplaatsen werken, laten de Chinese ondernemingen de gebruikers toe om de fietsen na hun verplaatsing op elke willekeurige locatie te deponeren. Daarbij wordt gewezen naar eerdere problemen in verscheidene Chinese steden, waarbij onder meer in Shenzhen naast een park een site met meer dan vijfhonderd achtergelaten fietsen werd ontdekt. Inmiddels zou het vervoerbedrijf Transport for London (TfL) al met de Chinese bedrijven onderhandelingen hebben gevoerd over de introductie van de deelfietsen. Ook in Cambridge, Manchester en Birmingham zouden de ondernemingen plannen koesteren.
Vandalisme
In Londen zouden de Chinese bedrijven vooral mikken op de buitenwijken, waar de traditionele deelfietsen van Santander – de zogenaamd Boris Bikes – niet operationeel zijn. Bikeplus, een promotor van het fietsdelen in Groot-Brittannië, benadrukt dat de bedrijven in de Londense rand grote mogelijkheden beseffen, maar waarschuwt voor een mogelijke wildgroei en chaos, zoals in China al is gebleken. Inmiddels is Ofo in Cambridge met een pilootproject van start gegaan. Het stadsbestuur, dat geen wettelijke middelen heeft om het project tegen te houden, zegt zich echter bezorgd te maken over een aantal neveneffecten van het fietsdelen. Onder meer wordt gevreesd dat de gebruikers zich weinig gedisciplineerd zullen opstellen en geen aandacht zullen hebben voor de stalling van hun rijwielen, waardoor overal in de stad kunstmatige hindernissen voor andere fietsers en andere weggebruikers zouden kunnen worden gecreëerd. Bovendien wordt gewezen op het gevaar voor diefstallen en vandalisme, waarbij gevreesd wordt dat vele rijwielen uiteindelijk in de rivier terecht zullen komen. (mah) [media-credit name=”AFP PHOTO / Johannes EISELE” align=”alignleft” width=”1024″][/media-credit]