Key takeaways
- Twee belangrijke operationele dochterondernemingen van Lilium zullen het faillissement aanvragen als gevolg van een verergerende financiële crisis.
- Het proces omvat het aanvragen van toezicht door de rechtbank en het plaatsen van het management onder toezicht van een bewaarder en twee insolventiefunctionarissen.
- Het ambitieuze tijdschema van het bedrijf, met als doel certificering in 2026, lijkt steeds onhaalbaarder.
Twee belangrijke dochterondernemingen van Lilium, de ontwikkelaar van elektrische luchttaxi’s, zijn op weg om het faillissement aan te vragen. Dit besluit komt voort uit een steeds diepere financiële crisis waardoor de dochterondernemingen niet meer aan hun onmiddellijke financiële verplichtingen kunnen voldoen. Lilium en Lilium eAircraft, beide gevestigd in Duitsland, zullen een procedure voor zelfbestuur naar Duits recht starten.
Insolventieprocedure ontvouwt zich
Dit proces, dat zich naar verwachting in de komende dagen zal ontvouwen, omvat het aanvragen van toezicht door de rechtbank en het plaatsen van het management onder toezicht van een bewaarder en twee insolventiefunctionarissen. Het primaire doel is om de verkoop van activa of het hele bedrijf te vergemakkelijken om het rendement voor crediteuren te maximaliseren.
Financiële strijd verdiept
Lilium NV, de in Nederland geregistreerde moedermaatschappij, zal tijdens dit proces waarschijnlijk afstand doen van de controle over haar dochterondernemingen. Het moederbedrijf zelf erkent de mogelijke implicaties van deze procedures en voert een onderzoek uit dat zou kunnen leiden tot haar eigen insolventieaanvraag. Zowel de moedermaatschappij als de dochterondernemingen kampen met beperkte kasreserves, waardoor externe financiering of de verkoop van activa nodig is om de activiteiten voort te zetten.
Overheidssteun ver te zoeken
De financiële problemen van Lilium zijn verergerd door de weigering van de Duitse overheid om de helft van een lening van 100 miljoen euro van de staatsontwikkelingsbank te garanderen. Hoewel de Beierse regering bereid was om een garantie te verstrekken voor het resterende deel, is er nog geen overeenkomst bereikt. Ondanks de voortdurende inspanningen om fondsen te werven, is Lilium er niet in geslaagd om voldoende externe financiering aan te trekken om een faillissement af te wenden.
Tijdlijn onhaalbaar
De ambitieuze tijdlijn van het bedrijf, met als doel een eerste vlucht van het conforme testvliegtuig volgend jaar en certificering in 2026, lijkt steeds onhaalbaarder. Het financiële bedrijf Iceberg Research, dat bekend staat om zijn sceptische houding ten opzichte van de prestatieclaims van Lilium, is van mening dat het vliegtuig deze doelen bij lange na niet zal halen. Iceberg Research is van mening dat de Europese regeringen het bedrijf niet moeten redden en in plaats daarvan particuliere markten de waarde moeten laten bepalen.
Orders en klanten
Lilium had eerder al een orderportefeuille van 780 vliegtuigen, met ongeveer 100 beschreven als vaste verbintenissen. Tot de belangrijkste klanten van luchtvaartmaatschappijen behoorden Saudia, dat in juli een vaste order plaatste voor 50 toestellen, en Azul Airlines uit Brazilië, dat van plan was om tot 220 Lilium Jets aan te schaffen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!