Voor de meeste bezitters en gebruikers van een auto is het waarschijnlijk alleen maar mogelijk in hun grootste nachtmerries: een leven zonder een auto. Voor het gros van hen is het immers ondenkbaar om te voet, op de fiets of met het openbaar vervoer naar hun werk, winkel, vereniging familie of vrienden te gaan. Toch zitten ook voor deze fervente autogebruikers, evenals voor ieder ander, een heleboel voordelen aan een leven zonder een auto. Een auto voor je deur hebben staan, dus zonder dat je daar een meter mee hebt gereden, kost immers al aardig wat geld. Het voertuig dient immers goed verzekerd te zijn en met voldoende brandstof gevuld te worden voordat je ermee kunt gaan rijden.
Toch zijn er nog altijd een heleboel mensen met een eigen auto die deze kosten voor lief nemen. Het gemak van het rijden in een auto is voor hen zo belangrijk dat ze liever op andere kostenposten besparen, dan een leven leiden zonder dit geldslurpende voertuig. In een groot aantal gevallen is het zelfs zo dat autobezitters de ongemakken en de frustraties, die het bezitten van een auto met zich meebrengt, niet meer onder ogen willen zien. Zonder goed over de gevolgen van het autorijden na te denken, staan zij dan ook al negatief tegenover een autoloos leven.
Voordelen van een leven zonder een auto
Een leven zonder auto is niet alleen enorm lastig, zoals de meeste verslaafden aan het autorijden direct op zullen merken, maar eveneens een goede manier om bijvoorbeeld geld te sparen en het milieu minder te belasten. Om je een beter beeld te geven van een heleboel voordelen van een leven zonder dit, voortdurend euro’s verslindend, voertuig hebben we er een aantal voor je op een rijtje gezet. Uiteraard zal deze lijst niet compleet zijn, en kun je door zelf wat te brainstormen nog een aantal andere voordelen bedenken. Niet elke autobezitter zal immers zijn, of haar, auto op dezelfde manier zien en gebruiken. Om die reden kunnen de voor- en nadelen van een leven zonder auto van persoon tot persoon sterk uiteenlopen.
- Geld besparen door een autoloos leven
- Brandstofkosten: Indien je zonder auto door het leven gaat, hoef je je geen zorgen meer te maken over de voortdurend stijgende brandstofprijzen. Zeker als je een auto hebt die rijdt op fossiele brandstoffen, zoals benzine of diesel, dan kan er aardig wat geld uit je zak worden geklopt op het ogenblik dat je af moet rekenen bij een tankstation. De prijzen van deze brandstoffen kunnen niet alleen steeds verder stijgen als gevolg de alsmaar verder oprakende olievoorraden, maar ook doordat een olieproducent besluit om minder aardolie omhoog te pompen en op die manier de olieprijzen kunstmatig de hoogte instuurt. De prijzen aan de pomp zijn op hun beurt weer gekoppeld aan de olieprijs, maar eveneens aan verschillende kosten, taxen en andere heffingen, zodat ook de brandstofprijzen dus steeds weer in de lift zullen eblanden.
- Verzekeringspremies: in het bijzonder voor de jonge, beginnende bestuurders van een auto kunnen de premies die je moet betalen voor een autoverzekering erg hoog zijn. Vanwege hun onervarenheid op de weg zijn juist jonge bestuurders immers vaker betrokken bij verkeerongevallen, en kosten om die reden de verzekeraar meer geld, in verhouding tot een bestuurder die al jaren rijervaring heeft. Maar ook voor deze laatste groep zijn de verzekeringspremies in de regel een flinke last voor het maandelijks te besteden huishoudbudget. De kosten van een autoverzekering zullen overigens, zolang als je een dergelijk voertuig in je bezit hebt, elke maand terug blijven komen.
- Onderhoudskosten: om een auto optimaal te laten rijden, de veiligheid van de inzittenden van het voertuig en de overige weggebruikers te bevorderen, slijtage te kunnen ondervangen en mankementen tegen te gaan, is een degelijk onderhoud aan een auto absoluut noodzakelijk. Een auto goed onderhouden brengt echter een heleboel kosten met zich mee. Dit geldt zeker als je in een wat oudere auto rijdt, zoals een groot aantal jongeren en mensen met een beperkt budget doen, dan kunnen deze onderhoudskosten werkelijk de pan uitrijzen. Denk maar eens aan de kosten die kleine onderhoudswerkzaamheden met zich meebrengen, zoals het verversen van de olie, het aanschaffen van nieuwe banden, het plaatsen van een nieuwe wisselstroom dynamo, vervanging van de radiator en het wisselen van de accu. Al deze kosten bij elkaar kunnen over het algemeen flink oplopen en je, als autorijder, met enorme rekeningen opzadelen.
- Parkeerkosten: je auto tegen betaling ergens parkeren is nooit leuk. Voor een relatief koste tijd dat je je auto ergens neerzet worden immers kapitale bedragen in rekening gebracht. Niet alleen als je je auto voor een korte tijd op een betaalde parkeerplaats zet, maar ook als je bijvoorbeeld een abonnement afsluit om je voertuig voor je eigen deur, of in de buurt van je werk, te mogen plaatsen in een gebied waar wordt gewerkt met parkeervergunningen. Wanneer je een parkeervergunning aan moet vragen, dan dien je over het algemeen ook nog aardig wat moeite te doen om dit goed en snel geregeld te krijgen.
- Kosten van de wegenwacht: een auto zal altijd onderhevig zijn aan slijtage en allerlei mechanische mankementen die eraan kunnen ontstaan. Op het moment dat je in een auto rijdt, kan het dus zomaar gebeuren dat je met panne langs de weg komt te staan en de hulp van de wegenwacht in moet roepen. Aangezien je voor de diensten van de wegenwacht moet betalen, kun je aardig wat geld besparen door zonder auto door het leven te gaan want zelfs als je niet te maken krijgt met pech onderweg, dan zul je alsnog je lidmaatschap van de wegenwacht elk jaar opnieuw moeten betalen.
Al deze kosten zullen, voor de tijd dat je je krampachtig vast blijft houden aan je auto, voortdurend terugkeren. Je auto zal immers niet rijden als je er niet eerst de juiste brandstof in stopt, maar ook al snel de pijp aan Maarten geven als je niet zorg voor goed en tijdig onderhoud. De kosten waar je dan mee te maken krijgt, zullen in de regel behoorlijk in de papieren kunnen lopen. Zowel de wegenwacht, die je bij een heleboel pechgevallen te hulp moet schieten, als de monteurs in de garage waar je voertuig wordt onderhouden en/of gerepareerd zullen immers niet voor niets voor je aan de slag gaan. Op jaarbasis zal een auto bezitten dan ook een groot deel van je beschikbare budget op kunnen slurpen zonder dat je daar ook maar een meter voor gereden hebt.
Meer lichaamsbeweging door een autoloos leven
Eigenlijk zijn mensen vandaag de dag behoorlijk lui en gemakzuchtig geworden. Liever stappen ze in hun auto om twee straten verder een boodschap te gaan doen. Dit terwijl het in de regel veel handiger is om te voet of per fiets deze afstand af te leggen. Je hoeft dan immers niet eerst je auto te starten, gordel om te doen, je waarschijnlijk door het drukke verkeer te wurmen en vervolgens nog met moeite een parkeerplaats weten te bemachtigen. Wanneer je eenmaal een parkeerplekje hebt gevonden, moet je bovendien je auto er nog parkeren (wat voor een heleboel mensen een ware kunst blijkt te zijn gezien de vaak nauwe ruimtes).
Indien je niet met de auto was gegaan had je snel op je fiets kunnen springen, je veel gemakkelijker door het verkeer kunnen manoeuvreren en geen parkeerplaats hoeven te zoeken. Gewoon je fiets stallen en op slot zetten en je kunt je boodschap gaan doen. Door te gaan lopen is het doorgaans nog eenvoudiger omdat je je deur uitstapt en nog eenvoudiger door de drukte van het verkeer kunt bewegen en helemaal geen voertuig hoeft te parkeren of te stallen. Je boodschap zal dan ook in een ommezien gedaan zijn.
Bijkomend voordeel, van de besparing van een heleboel gedoe in het verkeer, is de extra lichaamsbeweging die je krijgt als je je auto een keer laat staan. Tegenwoordig zitten de meeste mensen namelijk een groot deel van de dag en wat extra beweging is dus mooi meegenomen. Door meer te bewegen ben je overigens niet alleen gezond bezig, maar ook is het vaak veel relaxter. Je hoeft je immers niet op te winden om een medeweggebruiker die juist voor je auto zijn, of haar voertuig stilzet of dat enige parkeerplekje recht voor je neus brutaal inpikt. Door niet met de auto naar je werk te rijden, zul je vaak veel meer ontspannen, en doorgaans ook met een aanzienlijk beter humeur, aan een werkdag kunnen beginnen.
Het milieu wordt minder belast door een autoloos leven
De uitstoot van CO2 door de verbranding ineen automotor ligt aanzienlijk hoger (bijna zes keer) dan die van de trein. Zelfs op het moment dat een auto helemaal bezet is, dan kan de treinreis per persoon nog altijd als milieuvriendelijker worden beschouwd. Aangezien het autoverkeer alsmaar verder toeneemt en deze voertuigen ook steeds vaker worden gebruikt om kleinere afstanden mee af te leggen, zal het milieu er enorm bij gebaat zijn als er weer een auto minder de weg op gaat.
Daarnaast brengt de winning van fossiele brandstoffen, zoals benzine en diesel, veel risico’s met zich mee. Niet alleen voor de gezondheid van de mens, maar eveneens voor het milieu. Denk maar eens aan de gevolgen voor flora en fauna als een olieleiding breekt, er een ongeval plaatsvindt bij een olieraffinaderij of een tankwagen brandstof in het milieu lekt. Verder zal de productie van auto’s voor een zekere belasting voor het milieu zorgen en dat geldt eveneens later voor de verwerking van de autowrakken.
Minder stress en spanningen
Een heleboel mensen die regelmatig in een auto rijden, ervaren op geestelijk vlak enorme spanningen en stress. Zo kun je je bijvoorbeeld al snel opgejaagd voelen op het moment dat je in een drukke omgeving rijdt. Indien je geen auto hebt, dan hoef je bovendien niet meer in files te staan en evenmin voortdurend het drukke verkeer om je heen in de gaten te houden. In plaats daarvan zou je heerlijk relaxt in een bus, tram, metro of de trein plaats kunnen nemen en eventueel rustig een boek kunnen lezen of van het uitzicht genieten. Verder hoef je je, als je de auto de deur uit hebt gedaan, je geen zorgen meer te maken over onderhoud dat aan de wagen gepleegd dient te worden of een tank die hoognodig weer gevuld moet worden voordat je weer op weg kunt gaan.
Geen ergernissen door verkeershufters
Vandaag de dag hoor je steeds meer automobilisten klagen over het gedrag van hun medeweggebruikers. Niet alleen wordt er door een heleboel chauffeurs asociaal of te hard gereden, maar ook krijgen steeds meer mensen, die in een auto onderweg zijn, te maken met ergernissen door bumper kleven, rechts ingehaald worden, afgesneden worden door een andere bestuurder die in wil voegen, voertuigen die door rood rijden bij het verkeerslicht en ander onverantwoord of zelfs asociaal rijgedrag. Door met het openbaar vervoer, per fiets of te voet te reizen, zul je hier aanzienlijk minder last van hebben. Ergernissen in het verkeer zijn voor een heleboel autobestuurders niet alleen een doorn in het oog, maar zeker ook een gigantische bron van stress en spanningen.
Tijd voor elkaar
Het klinkt misschien vreemd, maar door niet met de auto te reizen, zul je meer tijd aan je reisgenoten kunnen besteden. Je hoeft namelijk niet voortdurend alert te zijn op alles wat er op de weg gebeurt en constant scherp te blijven op eventuele acties van medeweggebruikers. Je aandacht kan dus volledig worden gericht op je partner, kinderen of andere reisgenoten. Je kunt bijvoorbeeld rustig een gesprek voeren, de vakantieplannen alvast doornemen of met de kinderen een spelletje spelen. Door niet met de auto te reizen kun je dus werkelijk meer tijd vrijmaken voor mensen met wie je op stap gaat. In plaats van kinderen voortdurend te manen om zich rustig te houden op de achterbank, kun je nu ontspannen op de plaats van ebstemming aan komen met kinderen die zich niet gefrustreerd, ongeduldig of lastig hebben gedragen.
Minder afval bij de autoproductie en de verwerking van autowrakken
Zowel de productie van auto’s als die van brandstoffen zal een heleboel afvalstoffen opleveren. Daarnaast zal de verwerking en de recycling van autowrakken de afvalberg nog verder vergroten. Hoewel er strenge wetten en regels voor moeten zorgen dat het geproduceerde afval zo beperkt mogelijk blijft, zal een auto bijvoorbeeld nooit helemaal gerecycled kunnen worden. Door steeds minder auto’s op de weg te brengen, zullen er ook minder voertuigen geproduceerd, en later als schroot en ander afval verwerkt, moeten worden. Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar zeker ook op financieel gebied omdat deze procedures een heleboel kosten met zich mee zullen brengen.
Minder auto’s betekenen ook minder verkeersslachtoffers
Zodra er minder auto’s de weg op gaan, zal de kans op een verkeersongeval eveneens kleiner worden. Dit betekent automatisch dat er ook minder slachtoffers in het verkeer zullen vallen en dat het aantal verkeersdoden terug kan worden gedrongen. Zeker de zwakkere verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, zullen erbij gebaat zijn als er minder auto’s rond gaan rijden. Niet alleen wordt op die manier de kans op een ongeval veel kleiner, ook zal de verkeersdrukte enigszins beperkt kunnen worden. Dit alles zal de algemene veiligheid in het verkeer absoluut ten goede komen.
In direct wordt er dus ook bespaard op de kosten in de zorg die verkeersslachtoffers nodig hebben. Uiteraard geldt dit ook voor de kosten die gemaakt worden omdat de hulpdiensten uit moeten rukken voor een ongeval in het verkeer, ongeacht of daarbij sprake is van doden of gewonden. De medewerkers en het materiaal van de brandweer, politie en ambulances moet dan namelijk ook gewoon worden betaald.
Hoe kun je leven zonder een auto?
Om van de ene plaats naar de andere te komen, hoef je niet per definitie een auto te rijden. In een heleboel gevallen kun je dit immers prima oplossen door op je fiets te stappen of door te reizen met het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer netwerk in ons land is immers prima aangelegd zodat je vrijwel overal kunt komen met de trein, bus, tram of metro. In sommige gevallen zul je echter wel wat meer reistijd in moeten calculeren, of je wat meer afhankelijker op dienen te stellen van een ander, maar daar staat tegenover dat je rustiger en meer ontspannen kunt reizen. Ook bestaat er de mogelijkheid om je fiets mee te nemen in de trein zodat je mobiliteit nog groter wordt.
Door je boodschappen te vervoeren in degelijke fietstassen of een fietsmand kun je de auto ook achterwege laten. Bovendien zijn er speciale karretjes te koop die je aan je fiets kunt bevestigen zodat je nog meer spullen kunt vervoeren. Bovendien zul je op deze manier al snel efficiënter, en in de regel dus goedkoper, je boodschappen gaan doen vanwege de beperkte transportmogelijkheden. Zaken die je niet echt nodig hebt, kun je immers beter achterwege laten als je op de fiets boodschappen gaat doen. Wanneer je grote aankopen doet, bestaat er bovenal vaak de mogelijkheid om deze thuis te laten bezorgen. Ook zou je in dit soort situaties een auto kunnen huren of lenen.
Een leven zonder een auto vereist creativiteit en vindingrijkheid
In bepaalde gevallen zul je extra creatief moeten zijn als je zonder een auto door het leven gaat, maar dit zal uiteindelijk meer plus- dan minpunten kennen. Je leert namelijk vrij snel om op een andere manier tegen vervoer aan te kijken en je plannen hierop aan te passen. Zo zul je een uitstapje of een vakantie op een andere manier gaan inplannen, bijvoorbeeld met de trein of op de fiets.
Op die manier zul je ook op plekken komen die je, als je met de auto zou zijn geweest, nooit zou bezoeken en dingen zien of doen die anders aan je voorbij zouden zijn gegaan. Zelfs een kampeervakantie is prima te doen zonder auto. Je hebt dan alleen een flinke trekkersrugzak nodig met kleiding, een lichtgewicht tent en wat andere lichtgewicht kampeerbenodigdheden. In de regel ben je namelijk, als je met een auto op vakantie gaat, eerder geneigd om een heleboel onnodige bagage mee te sjouwen naar je vakantiebestemming. Na de vakantie blijkt dan maar al te vaak dat je een heleboel zaken helemaal niet nodig hebt gehad.
Conclusie
In de regel kun je prima zonder een auto door het leven gaan en toch een actief sociaal bestaan leiden. De auto de deur uit doen wil dus niet per definitie zeggen dat je geremd zult worden door het gebrek aan eigen vervoersmogelijkheden. Over het algemeen leer je immers al snel om je zaken goed te plannen en om rekening te houden met vertrek- en aankomsttijden van het openbaar vervoer. Na verloop van tijd zul je merken dat je hierin alsmaar creatiever in wordt en, hoe vreemd dit je nu misschien in de oren zal klinken, je auto niet eens meer missen.
Een ander voordeel van het gebruik van het openbaar vervoer, in plaats van je auto, is dat je de kosten beter in de hand kunt houden doordat je vaak betere keuzes kunt maken die op bepaalde ogenblikken beter aan zullen sluiten aan de financiële situatie van dat moment. Tevens zul je minder last hebben van stress in het drukke verkeer, vreemde verkeersregels in het buitenland en steeds weer belanden in kilometerslange files, en als gevolg daarvan meer uitgerust op de plaats van bestemming aankomen. Tijdens een reis met het openbaar vervoer kun je bovenal meer tijd aan je reisgenoten besteden, in plaats van voortdurend op de weg en andere verkeersdeelnemers te moeten letten.
Op het moment dat veel meer mensen hun auto zouden laten staan, dan zouden onder andere de verkeershinder, de geluidsoverlast en de belasting van het milieu voor een groot deel teruggedrongen kunnen worden. Dit is niet alleen goed voor mens, dier en milieu, maar absoluut ook voor het financiële plaatje dat aan het autorijden is verbonden. Wegen dienen immers te worden onderhouden, en er zullen regelmatig maatregelen ingevoerd moeten worden om de alsmaar groeiende verkeersdrukte en files te kunnen verminderen. Al deze maatregelen vergen echter een heleboel geld, geld dat ook aan een groot aantal andere nuttige doelen besteed zou kunnen worden.