Leasemaatschappijen staan voor grote uitdagingen door lage doorverkoopwaarde

Het leasemodel dat de groei van elektrische voertuigen (EV’s) in Europa heeft gestimuleerd, staat voor een grote uitdaging door de lage doorverkoopwaarde van EV’s. Leasemaatschappijen verzetten zich tegen de plannen van de regelgevende instanties om hen te dwingen om te snel op elektrische voertuigen over te stappen, omdat ze zich zorgen maken over de financiële risico’s en mogelijke verliezen.

Volgens leidinggevenden uit de industrie is de prijs van een EV-lease de afgelopen drie jaar met dubbele cijfers gestegen omdat leasemaatschappijen worstelen met de lager dan verwachte doorverkoopwaarden. Als regelgevende instanties verplichte verkoopdoelstellingen voor EV’s opleggen, kunnen leasemaatschappijen gedwongen worden om helemaal te stoppen met deze branche, zegt Tim Albertsen, CEO van Ayvens, een van Europa’s grootste autoleasemaatschappijen.

Zorgen van leasemaatschappijen

Ayvens heeft een wagenpark van 3,4 miljoen auto’s, waarvan slechts ongeveer 10 procent EV’s zijn. De zorgen van het bedrijf worden weerspiegeld door andere leasemaatschappijen, die aanzienlijke verliezen hebben geleden door de daling van de restwaarden van EV’s. Hertz heeft bijvoorbeeld afschrijvingen gerapporteerd van ongeveer 150 miljoen dollar voor zijn ruwweg 20.000 EV’s, terwijl Sixt zei dat lagere restwaarden voor EV’s zijn inkomsten voor 2023 met 40 miljoen euro verminderde.

Gary Cambridge, een partner bij tweedehands autodealer Cambridge Motors, merkte op dat mensen gebruikte EV’s steeds meer accepteren, maar dat de restwaarde nog steeds een belangrijk punt van zorg is. “Het is alsof je een nieuwe smartphone koopt en hem vervolgens probeert te verkopen,” zei hij. “Niemand wil een oude EV kopen.”

Regulerende druk

De Europese Commissie is een raadpleging gestart over hoe EV sneller kunnen worden overgenomen door bedrijfswagenparken, wat zou kunnen resulteren in verplichte verkoopdoelstellingen voor EV. Leaseurope, een overkoepelend orgaan dat lobbyt namens groepen die auto’s leasen en verhuren, maakt zich zorgen over de mogelijke gevolgen voor leasemaatschappijen.

“Hoe groter het aandeel EV’s in hun portefeuilles wordt, hoe groter dit probleem zal zijn,” zei Richard Knubben, directeur-generaal van Leaseurope. De raadpleging van de Commissie eindigde op 8 juli, maar het blijft onduidelijk of er verplichte verkoopdoelstellingen voor EV’s zullen worden geïmplementeerd.

Strategieën van leasemaatschappijen

Om de risico’s te beperken, passen leasemaatschappijen strategieën toe zoals het leasen van EV’s voor langere periodes of ze te verkopen tegen een voordeliger tarief en ze in portefeuille te houden. RVI Group, die verzekeringen aanbiedt die een specifieke restwaarde voor een activum garanderen, heeft een toename van het aantal aanvragen uit Europa gezien vanwege de bezorgdheid over mogelijke verliezen.

De slechte prestaties van groene en centristische partijen in de Europese verkiezingen hebben vragen opgeroepen over het lot van het EU-verbod op auto’s die rijden op fossiele brandstoffen in 2035. Leasemaatschappijen nemen de dreiging van verplichte verkoopdoelstellingen voor EV’s echter serieus, omdat dit kan leiden tot hogere leasetarieven en bedrijfswagenparken kan ontmoedigen om te blijven leasen.

Zoals Wei Fan, RVI’s executive vice president voor personenauto’s, opmerkte: “Hoe groter het aandeel EV’s in hun portefeuilles wordt, hoe groter dit probleem zal zijn.”

In het kort

  • Leasemaatschappijen staan voor grote uitdagingen door de lage doorverkoopwaarde van elektrische voertuigen (EV’s) in Europa.
  • De plannen van regelgevers om leasemaatschappijen te dwingen te snel elektrisch te gaan rijden, kunnen leiden tot financiële risico’s en mogelijke verliezen.
  • Leasemaatschappijen passen strategieën toe zoals het leasen van EV’s voor langere periodes of ze verkopen tegen een meer betaalbare prijs.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.