LC Waikiki: conservatieve ZARA-kloon verovert Turkije

Eén van de grote successen op de Turkse modemarkt is het merk Waikiki, dat zich zowel tot de seculiere als islamitische bevolking van landen in het Midden-Oosten, Afrika en Azië richt. De ontwerpen van Waikiki beantwoorden volgens experts aan de islamitische voorschriften, zonder echter het seculiere publiek van zich af te stoten.

Geen enkel ander merk kan volgens Maria Comfort, hoofd merchandising van Waikiki, een even divers publiek aanspreken. Waikiki werd in het midden van de jaren tachtig in Frankrijk opgericht, maar werd later door zijn Turkse leverancier Kucuk overgenomen. Waikiki is in Turkije inmiddels al bijna vier keer groter dan zijn sterkste concurrent. Volgens studies zou 80 procent van de Turkse shoppers de winkels bezoeken, waarmee het penetratie-niveau van een keten zoals Walmart in de Verenigde Staten wordt benaderd. Zeven jaar geleden begon Waikiki ook met een uitbreiding naar het buitenland, onder meer in Rusland, de Golfstaten en Centraal-Azië.

Miljonairs

De Turkse keten heeft op dit ogenblik 413 filialen in eigen land, terwijl inmiddels ook al bijna tweehonderd winkels in het buitenland zijn geopend. Dit jaar opent Waikiki nog eens dertig Turkse en honderd buitenlandse winkels. Door zijn goedkope prijzen bereikt de keten ook jongere shoppers, die anders in de bazaars hun kleding zouden kopen.

Die aanpak heeft van de eigenaars van Waikiki, voormalige schaapherders, miljonairs gemaakt. Chief executive Mustafa Kucuk bezit een aandeel van 39 procent van Waikiki, dat 1,7 miljard dollar waard is. De participatie van 9 procent van voorzitter Vahap Kucuk vertegenwoordigt 400 miljoen dollar. (mah)