In Hong Kong is de bouw begonnen van de Hong Kong-Zhuhai-Macau brug, die de afstand tussen beide voormalige kolonies moet reduceren van drie uur tot 30 minuten. De brug zal 49,6 kilometer lang zijn en wordt bij de opening in 2016 de langste brug ter wereld, zo’n 13 kilometer langer dan de Chesapeake Bay Bridge-Tunnel in de Amerikaanse staat Virginia.
Het Chinese project gaat omgerekend 7,2 miljard euro kosten, waarbij Macau zal worden verbonden met de luchthaven Chep Lap Kok van Hong Kong. Het middenste deel van de brug wordt een tunnel opdat schepen nog altijd de havens van de Pearl River Delta kunnen bereiken.
Er komen 6 rijvakken op de brug die ondersteund worden door drie tuibruggen, viaducten een ondergrondse tunnel van zes kilometer en twee artificiële eilanden. De brug zal bestand zijn tegen tyfoons, kan een aanvaring door een schip van 300.000 ton aan en weerstaat aardbevingen met een magnitude van 8.0 op de schaal van Richter (ter vergelijking: de recente aardbeving in Haïti had een magnitude van 7.0.
Milieu-activisten vrezen dat de bouwwerken de zeldzame Chinese rivierdolfijn (er zouden er nog 2.000 in leven zijn) fataal zullen worden.