Langdurige internetstoring? Operators moeten binnenkort financiële compensatie bieden aan hun klanten

Dankzij een nieuw wetsvoorstel zullen klanten die getroffen worden door een netwerkstoring in aanmerking komen voor een financiële compensatie. Er gelden wel enkele voorwaarden.


Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn wekelijkse nieuwsbrief.


In het nieuws: Het wetsvoorstel van minister van Telecommunicatie Petra De Sutter (Groen) over een financiële compensatie bij langdurige uitval van internet heeft vorige week groen licht gekregen van de ministerraad.

  • Het wetsvoorstel is een reactie op het toenemende aantal klachten over telecom. Dat aantal is sinds vorig jaar verdubbeld.
  • “Eind november van dit jaar registreerde de ombudsdienst voor telecommunicatie 3.468 klachten, tegenover 1.685 voor heel 2022”, legde de minister uit.

De details: Een dergelijke compensatieregeling is al wijdverbreid in Europa.

  • Zo krijgen onder meer telecomklanten in Italië, Nederland, Duitsland en Spanje een compensatie bij een (langdurige) netwerkstoring.
  • Volgens De Sutter is een compensatieregeling gepast vanwege de hoge telecomprijzen in ons land.

“Op dit moment hangt elke compensatie af van het commerciële gebaar van de betrokken exploitant”

Petra De Sutter

Er zijn drie compensatiemogelijkheden

Operatoren worden verplicht een compensatie aan te bieden aan hun klanten als een “grootschalige storing” langer dan 8 uur duurt. Ze hebben drie opties.

  • Het wetsvoorstel voorziet in een vergoeding van één euro voor de eerste dag van de storing. Dit bedrag wordt elke 24 uur met 0,5 euro verhoogd. Dit wordt de standaardoptie.
  • Als de klant een abonnee is, kan een gedeeltelijke terugbetaling van het abonnement worden aangeboden.
  • Tot slot is ook compensatie in natura mogelijk. De operator zou toegang kunnen bieden tot content waarvoor normaal betaald zou moeten worden, zoals films.

Details: Om in aanmerking te komen voor een compensatie, moet de storing “grootschalig” zijn. Het moet minstens 25.000 mensen treffen. Dat is vrij zeldzaam.

  • “Sinds 2018 zijn er, over alle operatoren heen, 14 meldingen geweest bij het BIPT van een grote storing, die minstens 8 uur duurde,” verduidelijkt het kabinet van De Sutter aan l’Echo.
  • Het compensatiesysteem is echter ook van toepassing op kleine storingen.
    • In dat geval is het aan een derde partij of de gebruiker zelf om de storing te melden bij zijn operator.

Let op: Het wetsvoorstel is momenteel onderworpen aan het advies van De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) en moet nog worden goedgekeurd door de Raad van State. Het zal daarom naar verwachting pas over enkele maanden in werking treden.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.