Land met amper 38.000 inwoners ontwikkelde ‘s werelds snelste rollercoaster

‘s Werelds snelste rollercoaster bereikt in 4,5 seconden een snelheid van 240 km per uur. De constructie heet Formula Rossa en bevindt zich in het amusementspark Ferrari World in Abu Dhabi. 

De ‘Rossa’ werd ontworpen door Intamin Amusement Rides International, een bedrijf met 180 werknemers uit het piepkleine Liechtenstein. Dat prinsdom zit gevangen tussen Zwitserland en Oostenrijk en telt amper 38.000 inwoners. Maar het is een van een klein aantal Europese landen dat de nichemarkt voor rollercoasters domineert.

Vorig jaar werden wereldwijd 143 nieuwe rollercoasters in gebruik genomen. Tweederde daarvan waren van Europese makelij. Rollercoasters vormen een lucratief zakensegment en kosten makkelijk 20 miljoen euro per stuk. Omdat elke ervan uniek is, zijn schaalvoordelen uitgesloten. De materialen en elektronica worden wereldwijd aangekocht, maar het design is bijna altijd Europees, zegt de Deense amusementsparkenexpert Claus Frimand, in The Wall Street Journal.


© CCO via Pixabay

Europa onklopbaar, maar hoe lang nog?

Van de 20 landen die bekend staan om hun expertise op vlak van engineering zijn er 15 in Europa, blijkt uit een studie van het Centre for Economic and Business Research in Londen.

Europa mag dan al verschillende grote markten voor consumentenproducten zijn kwijtgespeeld aan Amerikaanse en Aziatische rivalen, wanneer het duurdere en ingenieuze producten als luxewagens, privé-helikopters of skiliften betreft, blijft het Avondland onklopbaar. Deze industrieën genereren traditioneel ook grotere winstmarges. Ervaren werknemers en ingenieurs verdienen er lonen waarmee andere regio’s niet kunnen concurreren. 

Ondanks jaren van crisis en hoge werkloosheid zijn de Europeanen er in geslaagd winstgevend te blijven in deze niches. Dat is vooral het gevolg van een doorgedreven specialisering, gecombineerd met een eeuwenoude traditie van innovatie. Toch wordt die voorsprong volgens insiders steeds ‘kwetsbaarder’. En opnieuw komt de dreiging vanuit China. Daar wordt volop ingezet op amusementsparken. Maar de Chinezen werken daarbij vooral met lokale leveranciers.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20