Lamborghini mikt op volledig elektrische auto tegen 2030

De Italiaanse autobouwer Lamborghini, constructeur van luxe sportwagens, heeft vandaag aangekondigd dat het in de tweede helft van het decennium een volledig elektrische auto op de markt zal brengen.

Stephan Winkelmann, CEO van Lamborghini, heeft zijn ‘roadmap voor het koolstofvrij maken van toekomstige Lamborghini-modellen en van de fabriek in Sant’Agata Bolognese’ voorgesteld. In de komende tien jaar wil het bedrijf overgaan op de productie van hybride modellen, alvorens een volledig elektrische auto op de markt te brengen. 

‘Lamborghini’s elektrificatieplan is een nieuw uitgezette koers, noodzakelijk in de context van een radicaal veranderende wereld, waarin we onze bijdrage willen leveren door de milieu-impact te blijven verminderen door middel van concrete projecten’, zegt Winkelmann.

‘Lamborghini is altijd synoniem geweest met technologische expertise bij uitstek voor het bouwen van motoren met buitengewone prestaties: dit engagement zal een absolute prioriteit blijven in ons innovatietraject’, voegt hij eraan toe. 

Driestappenplan

Het plan waarmee Lamborghini, onderdeel van Volkswagen, op de proppen komt, bestaat uit drie fasen. In de eerste fase, voor 2021 en 2022, blijft de autobouwer zich richten op modellen met een klassieke verbrandingsmotor. Het bedrijf zal dit jaar nog twee nieuwe auto’s aankondigen. 

De tweede stap is om tegen eind 2024 de overstap te maken tot hybride modellen. ‘In 2023 zal Lamborghini zijn eerste hybride productieauto lanceren, en tegen eind 2024 zal het volledige gamma geëlektrificeerd zijn’, klinkt het. Tegen 2025 wil het sportautomerk zijn CO2-uitstoot verminderen met 50 procent. 

Die overgang tot hybride zou gepaard gaan met wat Lamborghini een ‘ongekende investering’ noemt, met meer dan 1,5 miljard euro gespreid over vier jaar. Het merk spreekt van de grootste investering in zijn geschiedenis. 

In de derde en laatste fase zou Lamborghini in de tweede helft van het decennium zijn eerste volledig elektrische model lanceren. ‘Ook in deze fase zal de technologische innovatie erop gericht zijn opmerkelijke prestaties te garanderen en het nieuwe product aan de top van zijn segment te positioneren’, aldus het bedrijf. 

Sterke cijfers

Ondanks de coronapandemie kende de Italiaanse autobouwer vorig jaar de meest winstgevende periode uit zijn geschiedenis. De grotere vraag naar de duurdere, gepersonaliseerde sportwagens leverde uiteindelijk hogere winstmarges op.

Lamborghini dankte zijn succes het voorbije jaar in sterke mate aan zijn nieuwe model Urus, een SUV dat 59 procent van de wereldwijde verkopen van de autobouwer vertegenwoordigde.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.