Key takeaways
- L’Oreal rapporteerde een omzetstijging van 3,4 procent in het derde kwartaal, waarmee het achterbleef bij de marktverwachtingen.
- De aandelen van het bedrijf zijn sinds juni met 20 procent gedaald, wat heeft geleid tot een daling van de marktwaardering met ongeveer 50 miljard euro.
- De zwakke Chinese economie heeft een negatief effect op de consumentenuitgaven, wat de vraag naar schoonheidsproducten en de omzet van L’Oreal beïnvloedt.
L’Oreal kondigde dinsdag een omzetstijging van 3,4 procent in het derde kwartaal aan. De omzet bleef achter bij de marktverwachtingen als gevolg van het verminderde consumentenvertrouwen in China dat de vraag naar schoonheidsproducten heeft beïnvloed. Het bedrijf, dat eigenaar is van bekende merken als Maybelline en Lancome, rapporteerde een omzet van 10,28 miljard euro voor de drie maanden eindigend in september. Dit cijfer, gecorrigeerd voor wisselkoersschommelingen, bleef achter bij een consensusraming van 6 procent van Visible Alpha.
Betrokken markten
Sinds juni zijn de aandelen van L’Oreal met 20 procent gedaald, wat heeft geleid tot een daling van de marktwaardering met ongeveer 50 miljard euro. De bezorgdheid van beleggers over de consumentenbestedingen in China was de belangrijkste drijfveer achter deze neergang. De regio Noord-Azië, die voornamelijk uit China bestaat, vertegenwoordigt een aanzienlijk kwart van de totale omzet van L’Oreal. De aanhoudende zwakte binnen ’s werelds op één na grootste economie heeft echter een negatieve invloed gehad op de consumentenuitgaven.
Afnemende verkoop in belangrijke regio’s
L’Oreal rapporteerde een omzetdaling van 6,5 procent voor de regio Noord-Azië tijdens het derde kwartaal, een escalatie ten opzichte van een daling van 2,4 procent in de voorgaande drie maanden. Het bedrijf schreef deze verslechtering toe aan het lage consumentenvertrouwen op het Chinese vasteland, dat in het tweede kwartaal al een negatieve markttrend kende.
Wereldwijde economische trends
Uit recente gegevens bleek dat de economische groei in China in het derde kwartaal vertraagde tot het zwakste punt sinds begin 2023. Deze trage prestaties werden verder onderstreept door LVMH, een toonaangevend bedrijf in luxegoederen, dat vorige week verklaarde dat het consumentenvertrouwen in China een historisch dieptepunt had bereikt. Andere prominente bedrijven, waaronder EssilorLuxottica (maker van Ray-Ban) en Salvatore Ferragamo, noemden vorige week ook de zwakte van China als een factor die bijdroeg aan het niet halen van hun verkoopdoelen voor het derde kwartaal.
Europese markttrends
De grootste markt van L’Oreal, Europa, die goed is voor een derde van de totale omzet, zag de omzetgroei in het derde kwartaal vertragen. De groei daalde van 9,7 procent in het voorgaande kwartaal naar 5,6 procent.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!